A politika reprezentációja a kortárs populáris zenében 2019. január 23.

2019. január 18-án került megrendezésre "A politika reprezentációja a kortárs populáris zenében" című, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Politológia Tanszéke által szervezett konferencia.

Az egész napos rendezvényt Dr. Botos Máté tanszékvezető nyitotta meg, aki hangsúlyozta, hogy a populáris kultúra helyén kezelése feladata az egyetemnek, még akkor is, ha az a jelenben formálódik.

A konferencia előadásait megelőzően, a nyár folyamán meghirdetett ’Rock/Politik’, középiskolások számára kiírt országos tanulmányi verseny díjátadójára került sor, amelyen első helyezést ért el Kollár Anna, a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium tanulója, második helyezést pedig Kis Bence, a Városmajori Gimnáziumból. A nyertesek pénzjutalomban részesültek, így az első helyezett 100.000 Ft-ot, a második pedig 75.000 Ft-ot tudhat magáénak.

Ezt követően három szekcióra felbontva került lebonyolításra a nap programja. Az első szekció a Politika és ideológia címet viselte, mely változatos témákat dolgozott fel. A hallgatóság megismerkedhetett Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságával, zenéjük képi mondanivalójának fontosságával. Szó esett még a populáris zenei műfajok magyarországi kutatástörténetéről, ennek átalakulásáról és jeles képviselőiről. A szekcióban két előadó is mélyebb betekintést engedett a black metal világába. Először a politikai teológia a black metalban, majd a nemzeti romantika a globalizáció ellen témakörben kaphattunk érdekes szakértői útmutatásokat. Szintén az első szekció témája volt a punk és a skinhead mozgalom megismerése.

A második szekcióban a magyarországi populáris zenei világ és a politika kapcsolata került előtérbe. Érdekes előadást hallhattunk a Táncdal– és Sanzonbizottság működéséről. Ezután az értelmezéseké volt a főszerep. Elemzésre került Hobo Vadászat című lemeze, a Bródy-Szörényi által szerzett István a király rockopera, valamint a Sztárcsinálók, mint a politikai szatíra musicalben kifejtett jelensége.

A harmadik szekcióban különböző régiók populáris zenei mozgalmaival ismerkedhettünk meg, ilyen volt a Balkán, Kína, az Amerikai Egyesült Államok, valamint Oroszország. Utóbbi kapcsán a kormánykritikus és a kormánypárti, illetve a szatirikus politikai pop kapott hangsúlyt, míg az USA vonatkozásában a Trump-adminisztráció zenei kritikája. Kína tekintetében megtudhattuk, milyen fontos szerepet játszik a popzene a politikai üzenetek átadásában, míg balkáni relációban a volt jugoszláv térségben alakult underground együtteseké volt a főszerep, melyek zenéje reflektál a politikától való elidegenedés jelenségére.

A konferencia első alkalommal került megrendezésre, azonban Botos Máté tanszékvezető hangsúlyozta hagyományteremtő jellegét. Egyetemünk Bölcsészet-és Társadalomtudományi Karának Politológia Tanszéke egy kiadvány összeállítását tervezi az előadások anyagából, mely írásos formában teszi elérhetővé a konferencián elhangzottakat a nagyközönség számára.

x