Elindult a Pedagógus Klub 2020. október 6.

Mihez kezd az iskola a mesterséges intelligenciával?

Idén is útjára indult a Pázmány Pedagógus Klub programsorozat, amely az elmúlt egyetemi évben is nagy népszerűségnek örvendett az osztatlan tanár szakos hallgatók és a gyakorló pedagógusok körében. Az évadnyitó előadásra 2020. október 1-jén került sor, a meghívott előadó Dr. Bokor Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem adjunktusa, egykori pázmányos hallgató volt. A járványügyi helyzetre való tekintettel online zajlott az esemény, a hallgatók, a gyakorló pedagógusok és az érdeklődők élő Youtube-közvetítésben követhették az előadást, és a chat funkciót kihasználva tehették fel kérdéseiket, amelyekre a szakember előadása végén beszélgetés során válaszolt. A beszélgetőtárs Dr. Szőke-Milinte Enikő, a Vitéz János Tanárképző Központ intézetvezetője volt.

Az előadásból kiderült, hogy a mesterséges intelligencia a mindennapjaink részévé kezd válni, már a gyorséttermekben is gép segítségével választhatjuk ki az általunk megkívánt ételt, és elég csak azért odamenni a pulthoz, hogy átvegyük az elkészült csomagot. Jogosan merül fel a gondolat, hogy a mesterséges intelligencia hamarosan kiválthatja az emberi munkaerőt. Kérdés, hogy ennek milyen következményei vannak az iskolai nevelésre, oktatásra és a pedagógusok munkájára.


Tutorálás, vizsgáztatás AI segítségével

A kanadai Ontario Tech Egyetemen kifejlesztettek egy rendszert, mely képes a hallgatók érzelmeit felismerni és ezekből prognózist alkotni a kurzus eredményes teljesítésére vonatkozóan. Négy iskolai területet emelt ki az előadó, amiben a mesterséges intelligencia segíthet: a tanulók tutorálása, a vizsgáztatás rendszere, a személyre szabott tanulás, illetve a tanári feladatok automatizálása az adminisztratív feladatok esetén pl. a jelenléti ív vagy az osztálynapló vezetése. Az előadó azt a gondolatot is megfogalmazta, hogy a mesterséges intelligencia néhány évtizeden belül képes lehet az önfejlesztésre, azaz elérhető a szingularitás, megnyugtató viszont, hogy az emberi tervezés és a jogi szabályozás ezt a folyamatot kontroll alatt tarthatja.

Az előadás végén a mesterséges intelligenciával kapcsolatos morális pánikot, valamint az ebből fakadó következményeket is ismertette Dr. Bokor Tamás. Először a disztópikus forgatókönyvet mutatta be, amely szerint az  emberek az gondolják, hogy a mesterséges intelligenciával eljött a végítélet napja, ezzel ellentétben az utópisztikus forgatókönyvben hívők kánaánként aposztrofálják a mesterséges intelligencia kiteljesedését. A harmadik elmélet követői szerint megtanulunk együtt élni a mesterséges intelligenciával. A kezdő és a gyakorló pedagógusnak e harmadik utat célszerű választania, hiszen a mesterséges intelligencia sokféle felhasználására van lehetőség az oktatásban.

Az előadás elején felmerült kérdésre, hogy a pedagógusok helyét átvehetik-e a robotok, bíztató választ adott az előadó: a tanárok lesznek az utolsók, akiket helyettesíteni lehet robotokkal, hiszen a nevelés területén szükség van a személyes jelenlétre, a tanár személyiségére, érzelmeire, amivel egy robot nem rendelkezik.

Hrubiák Laura, Vanyár Dóra

A robotizáció, a mesterséges intelligencia a munkaerőpiac különféle szektoraiban eltérő módon fejti ki hatását, más-más mértékben veszi át a munkafolyamatokat. Egy amerikai honlap százalékos arányban adja meg, mekkora az esélye annak, hogy az egyes szakmák eltűnnek. Ajánljuk próbaképpen a „teacher” keresőszót lefuttatni az Elveszi-e a munkámat a robot? nevű portálon.
x