(Filozófiai és teológiai művek. I. kötet 149-204. o.
ford.
Dér Katalin
Budapest, 2001)
Részletek
Miután
néhány szerzetes-testvérem kérlelésétől ösztökélve közreadtam egy kis művet
[Monologion], hogy példát mutassak a hit ésszerűségéről való elmélkedéshez
- mint amikor valaki csendben,
egyedül, lépésről-lépésre kutatja annak értelmét, amit nem tud. Számot vetettem
azzal is, hogy ez a munka a bizonyítékok
hosszú láncolatát igényli. Azt kezdtem ezért kérdezgetni magamtól,
lehetne-e találni vajon egyetlen olyan érvet, amely önmagában áll, semmi másra nem szorul, elégséges annak a bizonyításnak a
megszerkesztéséhez, hogy Isten valóságosan létezik, és hogy ő a
legfőbb jó, amely semmi másra nem szorul (coepi mecum quaerere, si forte posset
inveniri unum argumentum, quod ...
solum ad astruendum quia Deus vere est, et quia est summum bonum, nullo
alio indigens ... sufficeret), de
amelyre mindennek szüksége van a létezéshez és a jól-létezéshez, és hogy ő
mindaz, amit az isteni szubsztanciáról hiszünk
[...]
Most hát, Uram, Istenem, tanítsd meg az én szívemet, hol és hogyan keressen
téged, hol és hogyan találjon meg téged.
Uram, ha nem vagy itt, hol keresselek, távollévőt? Ha pedig mindenütt
jelen vagy, miért nem látlak jelenvalónak? [...] Nem próbálok Uram, mélységedbe
hatolni, mivel értelmemet semmiképp sem foghatom ahhoz: de vágyom valamennyire
megérteni igazságodat, amiben hisz, amit szeret a szívem. És nem azért
törekszem érteni, hogy higgyek, de hiszek, hogy érthessek (neque enim quaero
intelligere ut credam, sed credo ut intelligam).
Második
fejezet
Igy
hát, Uram, aki a hit számára megadod az értést, add meg nekem – amennyire
helyesnek ítéled – hogy meg is értsem, hogy létezel, amiként hisszük, és hogy az
vagy, aminek hiszünk.
Éspedig
úgy hisszük, Te az a valami vagy, aminél semmi nagyobb nem gondolható (et
quidem credimus te esse aliquid quo nihil maius cogitari possit). Vagy talán
nincs is ilyen lény, hiszen „a balgatag ezt mondta szívében: nincs Isten”? De
biztos, hogy ugyanez a balgatag, amikor hallja, amit mondok: „valami aminél
semmi nagyobb nem gondolható”,
érti azt, amit hall: amit pedig ért, az megvan az értelmében, még akkor is, ha
nem látja be, hogy ez a valami létezik. Más ugyanis az, hogy egy dolog az
értelemben létezik, és megint más megérteni, hogy ez a dolog létezik (aliud est
enim rem esse in intellectu, alium intelligere eam). Mert amikor a festő előre
elgondolja, amit meg fog festeni, az már megvan az értelmében, de még nem fogja
fel valóságos létezőként, mert még nem készítette el. Amikor azután már
megfestette, akkor az értelmében is megvan, és azt is megérti, hogy létezik a
valóságban, amit már elkészített. Tehát a balgatag is meggyőződhet arról, hogy
legalább az értelmében létezik az a valami, aminél semmi nagyobb nem
gondolható, mert amikor ezt hallja, megérti, és amit megértünk, az
megvan az értelmünkben.
De
bizonyosan nem lehetséges, hogy csak az értelemben legyen meg az, aminél
nagyobb nem gondolható (et certe id quo maius cogitari nequit, non potest
esse in solo intellectu). Ha ugyanis legalább az értelemben létezik, akkor
elgondolható róla, hogy a valóságban is létezik, ez pedig nagyobb. Ha tehát az,
aminél nagyobb nem gondolható, csak az értelemben létezik, akkor az,
aminél nagyobb nem gondolható, egyszersmind az, aminél gondolható nagyobb. De ez
bizonyosan nem lehetséges. Tehát az a valami, aminél nagyobb nem
gondolható, kétségkívül létezik mind az értelemben, mind a
valóságban.
Márpedig
ez a valami olyannyira valóságosan létezik, hogy el sem gondolható a nemléte.
Mert elgondolható, hogy létezik valami, amiről nem gondolható el a nemlét; ez
pedig nagyobb, mint amiről elgondolható a nemlét. Ezért, ha arról,
aminél nagyobb nem gondolható, elgondolható, hogy nem létezik, akkor az,
aminél nagyobb nem gondolható, egyúttal nem az, aminél nagyobb nem gondolható: ez önellentmondás (quare si
id quo maius nequit cogitari, potest cogitari non esse: id ipsum quo maius
cogitari nequit, non est id quo maius cogitari nequit). Tehát olyannyira
valóságosan létezik valami, aminél nagyobb
nem gondolható, hogy el sem gondolható a nemléte.
[...]
De
hát miképpen mondhatta [a balga] szívében azt, amit nem gondolhatott el, vagy
hogyhogy nem gondolhatta el azt, amit szívében mondott, hiszen „szívében
mondani” és „elgondolni” – ugyanazt
jelenti? Ha igaz az, hogy egyrészt elgondolta, mivel szívében mondta,
másrészt pedig nem mondta szívében, mert nem tudta elgondolni, akkor
nemcsak egyféle módon mondhatunk valamit szívünkben vagy gondolhatunk
el. Másként gondoljuk el
ugyanis a dolgot, amikor az azt jelentő hangsorra gondolunk, és megint
másként, amikor azt fogjuk fel értelmünkkel, ami a dolog maga. Ennélfogva az
első módon elgondolható, hogy Isten nem létezik, a második módon pedig
egyáltalán nem. Tehát senki sem képes elgondolni, hogy Isten nem létezik,
aki felfogja értelmével azt, ami Isten, mégha mondja is ezeket a szavakat
szívében, jelentésüktől megfosztva vagy teljesen idegen jelentésben. Hiszen
Isten az, aminél nagyobb nem
gondolható. Aki pedig ezt helyesen érti meg, az pontosan ezt érti meg róla:
olyan módon létezik, hogy még gondolatban sem lehet nemlétező. Aki tehát
megérti, hogy Isten ilyen módon létezik, az nem képes elgondolni róla,
hogy nem létezik (qui ergo
intelligit sic esse Deum, nequit eum non esse cogitare).
Hála neked, jó Uram, hála neked, mert amit korábban hittem, mivel te megajándékoztál a hittel, azt most már be is látom, mivel te megvilágosítottad elmémet, mégpedig úgy látom be, hogy ha nem akarnám hinni, hogy te létezel, akkor is lehetetlen volna nem belátnom ugyanezt (gratias tibi, bone Domine, gratias tibi, quia quod prius credidi te donante, iam sic intelligo te illuminante, ut, si te esse nolim credere, non possim non intelligere).
Mi
vagy tehát, Uram, aminél semmi nagyobbat nem lehet elgondolni? Mi vagy
hát, ha nem az az egyedüli önmaga által létező legfőbb Lény, amely minden mást
megteremtett a semmiből? Mindaz ugyanis, ami nem ez, kisebb, mint az, amit
el lehet gondolni. De rólad ezt nem lehet elgondolni. Mi volna
hát az a jó, ami hiányzik a legfőbb jóból, amely által minden jó létezik? Igy
tehát igazságos vagy, igazmondó, boldog és mindaz, aminek jobb a léte, mint a
nemléte. Ugyanis jobb az igazságos létezése, mint a nem igazságosé, jobb a
boldog létezése, mint a nem boldogé.
Tehát,
Uram, nemcsak az vagy, aminél nagyobb nem gondolható, hanem valami
nagyobb vagy annál, mint ami elgondolható. Mert el lehet gondolni, hogy
létezik ilyen valami: és ha te nem éppen ez vagy, akkor elgondolható valami
nálad nagyobb – ami nem lehetséges (Ergo, Domine, non solum es quo maius
cogitari nequit, sed es quiddam maius quam cogitari possit. Quoniam namque valet
cogitari esse aliquid huiusmodi: si tu non es hoc ipsum, potest cogitari aliquid
maius te; quod fieri nequit.)
Huszonhatodik
fejezet
[...]
Addig is erről elmélkedjék az elmém, erről szóljon a szám. Szeresse szívem,
beszélje ajkam. Ezt éhezze lelkem, ezt szomjazza testem, ezt kívánja egész
lényem, míg csak be nem mehetek „Uram örömébe”, aki a háromságos egy Isten, a
„mindörökké áldott. Amen” (donec intram in gaudium Domini mei, qui est trinus et
unus benedictus in saecula. Amen.)