Tanszéki kirándulás

2013.05.27.

2013 májusának első napján indult útnak a főként Ma-s, de Ba-s magyar és osztrák egyetemi hallgatókkal is kiegészült csoport a piliscsabai campusról, hogy megtekinthessék és mélyebb ismereteket szerezhessenek a Dunántúl legfontosabb barokk egyházi emlékeiről, a Magyarország (egyház)történetében oly fontos szerepet játszó győri bazilikáról, illetve a Bencés Gimnáziumról, a Csornai Premontrei Prépostságról, a Pannonhalmi Főapátságról, valamint a Zirci Ciszterci Apátságról.

A délelőtt folyamán Győr városát barangoltuk be, a csoporthoz csatlakozó Medgyesy-Schmikli Norbert, illetve a kirándulást szervező Forgó András Tanár Urak vezetésével. Elsőnek abba a majd' négyszáz éves Bencés Gimnáziumba látogathattunk el, mely olyan tanárokat tudhatott falai között, mint a nevét adó Czuczor Gergely, vagy Jedlik Ányos és Rómer Flóris; valamint diákjai voltak Batthyány Lajos, Jáki Szaniszló, Kisfaludy Károly és Öveges József is. Megtekinthettük a jezsuiták által, Loyolai Szent Ignácnak a tiszteletére építtetett lenyűgöző, legrégebbi magyarországi barokk templomot, melyet a bencések a XIX. század elején vettek át. Ezután tovább haladtunk a Rába és a Duna összefolyásánál álló székesegyházhoz, melynek alapítása Szent István nevéhez fűződik. Jelentőségét tovább növeli, hogy itt őrzik a Szent László hermát és Apor Vilmos győri püspök és vértanú sírját is. Az útitársakkal való ismerkedésre remek alkalmat szolgáltató ebéd után tovább haladtunk Csorna irányába, ahol Gottfried atyától hallgathattuk meg felejthetetlen ismertetését a premontreiek prépostságáról. Középkori formája elpusztult, az újjáépítés, valamint a leégett épületek helyreállítása a XIX. század elején indult meg, és még a XX. században is folytatódott. Az este közeledtével elindultunk Pannonhalmára, ahol szállásunkról, a főapátság zarándokházaiból csodálatos látvány tárult elénk: alattunk a Pannonhalmi-dombság, fölöttünk az ezeréves főapátság. Az este folyamán alkalmunk nyílt megismerkedni, és jobban elbeszélgetni az osztrák hallgatókkal.

Másnap korán reggel elhagytuk a szállásunkat, és elindultunk a Főapátsághoz, melyet Szent Márton tiszteletére emeltek a dombon, ahol 996-ban Géza fejedelem letelepítette a Csehországból érkező bencéseket. Érkezésünkkor csatlakozott hozzánk Őze Sándor Tanár Úr, és közösen folytattuk látogatásunkat a bazilikába, ahol a Főapát Úr köszöntése után meghallgattuk Konrád atya ismertetését a Főapátság történelméről. Ezután végigvezetett minket a kerengőn, valamint a Könyvtáron, mely amellett, hogy nagy történelmi múltra tekint vissza, valamint hatalmas könyvállománnyal rendelkezik, a világ legszebbjei közé is tartozik. Ennek befejeztével megtekintettük az időszaki kiállítást, ahol a Főapátság gyűjteményeiből láthattunk portrékat. Pannonhalmi látogatásunk utolsó állomásaként tettünk egy kellemes sétát a Főapátság arborétumában, és megnézhettük a levendula mezőket, melyek alapul szolgálnak a bencés szerzetesek által készített kézműves termékek egy részének. Úton Zirc felé, megejtettünk egy rövid megállót, hogyha csak távolról is, de legyen lehetőségünk megcsodálni a cseszneki várat. Utazásunk utolsó állomásaként megtekintettük a Zirci Ciszterci Apátságot, illetve könyvtárát. Meghallgathattunk egy ismertetőt a ciszterci apátság történelméről, a lenyűgöző barokk templomáról, illetve tettünk egy sétát a gyönyörű könyvtártermekben, amelyekben különböző ősnyomtatvány-, könyv- és folyóirat ritkaságok is fellelhetők.

Rövid, ámde mozgalmas és tanulságos utunk véget ért. Tanáraink és a helyi vezetők ismertetéseinek köszönhetően rengeteg új információval gazdagodhattunk, melyben nagy szerepe volt az egyéni tapasztalatokon alapuló ismertetéseknek, a tisztán történelmiek mellett. Az utazás alatt összekovácsolódott a társaság, mely nagyon jó hangulatot teremtett végig, és így a tudás mellett fantasztikus élményekkel térhettünk haza. (Skumát Judit)

Események

13.
2024. júl.
BTK
Training - Reading Communities, Shaping Identities – Lire ensemble - 2023-1-PT01
Sophianum 108
04.
2024. dec.
BTK
Tíz éves a vidéktörténeti témacsoport