Esztétika beszélgetések 2. – Nádas Péter életműve és drámái

2019.05.09.
2019. május 9-én második alkalommal került megrendezésre az Esztétikai beszélgetések című rendezvény a Sophianumban.

Ez alkalommal Vörös István vezette a beszélgetést, partnerei Bazsányi Sándor irodalomkritikus, esztéta és Gergye Krisztinán rendező, koreográfus, táncos, színész, a Gergye Krisztián Társulat vezetője volt. A téma Nádas Péter életműve és drámái voltak.

A beszélgetés első felében szó esett Bazsányi Sándor 2018-ban megjelent könyvéről, mely egy Nádas Péter monográfia. Az író saját bevallása szerint 16 éves kora óta érdeklődik Nádas munkássága iránt, így természetszerűleg adódik, hogy könyve életműközpontú.

A beszélgetés folytatásában Vörös István arról kérdezte a könyv íróját, hogy mit gondol Nádas drámáinak jelentőségéről az életműben. Bazsányi Sándor elmondta, hogy ezek a darabok bizonyos tekintetben mostohák Nádas pályájában regényeihez képest, és ezen a színházi szakma tud érvényes előadásokkal változtatni.

Meghívott vendégünkkel a színház irányába fordult a beszélgetés. Gergye Krisztián a Bárka Színházban mutatta be Nádas Péter Találkozás majd az MU Színházban a Temetés című darabjait. A rendező sikeresnek érzi darabjait, ám hozzáteszi, azok mégsem találták meg a helyüket, nem ismeri fel a nézőközönség ezek jelentőségét.

Bazsányi Sándor is felvetette Nádas drámái kapcsán az azokkal összefüggő nehézségeket, azonban ő úgy gondolja, hogy például a Szirénének nagy szakmai siker volt a Kamrában. Ennek ellenére levették a műsorról, a csekély érdeklődésre hivatkozva.  Arra a kérdésre, hogy megvalósulnak-e a Nádas által szorgalmazott színházi változások, a rendező azt a választ adta, hogy ezek a változások „történgetnek”, de csak fragmentumaiban. Ismert, hogy Nádas naplót írt drámája rendezésének próbafolyamatáról. A rendezés kapcsán ma már jóval megengedőbb, mint korábban. Vörös István szerint ez elég ellentmondásos, hiszen Nádas a művészet szabadságát hirdeti, így eleve a művészvilág szereplői köréből azokat vonzza, akik érvényesíteni akarják saját szabadságukat.

Gergye Krisztián azt gondolja, hogy mivel egyben táncos, koreográfus és rendező is, lehetősége van arra, hogy amit Nádas leír a színházról és a testről, azt ő megtalálja, hiszen neki is vágya ez a fajta színház.  A Találkozásnál például a rendező megháromszorozta a szereplőket, és három különböző karakterű nőre adta azokat, így létrejött egy történet három szálon. Ennek következtében valósulhatott meg egyfajta színpadi együttlélegzés. Felvetődik a kérdés, hogy fenn tud-e maradni ez a színpadi harmónia egy nagyobb előadásszámnál is, vagy felváltja azt egy színpadi rutin.

Sajnos a Nádas rendezéseknek van egy rossz hagyománya hazánkban, rátelepült egyfajta kultikus tisztelet; még nem is létezett a színpadon, de már túlkompenzálva kanonizálták – tette hozzá Bazsányi Sándor.

A következő esztétika beszélgetésre ősszel kerül sor, ahova minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Események

16.
2025. jún.
BTK
Továbbtanulás Kínában
Danubianum
21.
2025. jún.
BTK
Múzeumok éjszakája
Iohanneum Díszterem
25.
2025. jún.
BTK
Kari EKÖP záróesemény 2025
Sophianum 111–112
27.
2025. jún.
BTK
A Nyelvtudományi Doktori Iskola házi doktoranduszkonferenciája
Danubianum
17.
2025. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Szent István-bazilika
További események
szechenyi-img-alt