Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja, hogy a film iránt érdeklődő hallgatók számára betekintést nyújtson a filmművészet nagy klasszikus és kiemelkedő kortárs mestereinek alkotási folyamataiba, a filmművészet jelentős korszakainak értelmezésébe. Módszertani áttekintést nyújtson a filmelemzés különböző megközelítési módjairól, úgyis, mint hermeneutika, tartalomelemzés, megismerés orientált elemzés. Megismertesse a hallgatókkal a filmelbeszélés lehetséges módozatait, hogy milyen jellemző jegyekkel lehet leírni és elemezni a cselekményt. Filmszemelvények megtekintése során utalunk a film sajátos kifejezési eszközeivel elérhető hatásmechanizmusokra. A kurzus célja továbbá, hogy a hallgatókkal megismertesse az általánosabb műelemzési elveket, valamint a filmelemzés alapvető módszertani sajátosságait, a mozgóképek elemzésének és esztétikai vizsgálatának alapelveit.
A bevezető órák előadásait követően az óra témájába illeszkedő filmrészletek közös vizsgálatára kerül sor.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KOVÁCS András Bálint: Mozgóképelemzés, Budapest: Palatinus, 2009.
AUMONT, Jacques – Marie, Michel: A filmelemzés meghatározása In: A kortárs filmelmélet útjai. Budapest: Palatinus, 2004. pp. 9-43.
BORDWELL, David: Elbeszélés a játékfilmben. Budapest: Magyar Filmintézet, 1996, pp. 61.– 162.; 319– 342.
BORDWELL, David: Szimptomatikus interpretáció In: A kortárs filmelmélet útjai Budapest: Palatinus, 2004. pp. 43-98.
BÍRÓ Yvette: A hetedik művészet. Budapest: Osiris, 2003.
TARKOVSZKIJ, Andrej: A megörökített idő. Budapest: Osiris, 1998.
VARGA Balázs: Final Cut, Budapest: L’Harmattan, 2013.