Tantárgy adatlapja
Az előadás
során végigtekintjük a hazai színjátszás műfaji sokszínűségét az
államalapítástól az első hivatásos magyar színház (Kolozsvár, 1792)
megalakulásáig. A hazai és közép-európai barokk színháztörténetből kiemelten
kezeljük a katolikus és a protestáns iskolai színjátszás történetét, közép-
és reneszánsz kori előzményeit, hazai előadási helyszíneit, műfajait,
stílusrétegeit és azok változásait, folklorizálódott továbbélését. Részletes
tematika: 1. A
liturgikus dráma (pl. Tractus Stellae, Ludus Paschalis) és annak európai
liturgikus és zenei párhuzamai. 2. A
moralitás műfaja és barokk kori továbbélése. 3. A népi
játékokban élő közép- és barokk kori stílusréteg bemutatása. 4. A hazai
színjátszás műfaji sokszínűsége a középkorban. 5. A hazai
reneszánsz színpad. 6. Balassi
Bálint és a korabeli történeti, mitológiai-szerelmi színjátszás. 7. A
barokk stílus jellegzetességei. 8. Közép-
és felsőfokú iskolaközpontok a XVI–XVIII. századi Magyarországon. 9. A
katolikus (ezen belül a jezsuita, piarista, ferences, minorita és pálos)
iskolai színjátszás jellegzetességei, főbb központjai, műfajai,
stílusrétegei. 10. A
protestáns (ezen belül evangélikus, református) iskolai színjátszás
története, helyszínei, műfajai, stílusrétegei. 11.
Allegóriák és a barokk kori színpadképek összefüggései. 12. A
XVIII. század végén kezdődő hazai hivatásos színpad és a korábbi évtizedek
iskoladrámáinak összefüggései. 13. A
felvilágosodáskori hazai drámairodalom (Bessenyei György, Csokonai Vitéz
Mihály ) |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: 1. Régi Magyar Drámai Emlékek (RMDE) I–II.
Szerk. Kardos Tibor–Dömötör Tekla. Akadémiai Kiadó, Bp. 1960. 2. Régi Magyar Drámai Emlékek XVIII. századi
sorozat. Szerkesztők: Kilián István, Demeter Júlia, Pintér Márta
Zsuzsanna. Akadémiai Kiadó–Argumentum Kiadó, Budapest, 1989–. ISBN
978-963-446-554-6 3. Pintér
Márta Zsuzsanna: Theatrum és
literatúra. Universitas Könyvkiadó, Budapest, 2014. ISBN
978-963-9671-46-1 4.
Medgyesy S. Norbert: A csíksomlyói
ferences misztériumdrámák forrásai, művelődés- és lelkiségtörténeti háttere.
Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK–Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány, Piliscsaba–Budapest, 2009. (Fontes
Historici Ordinis Fratrum Minorum
in Hungaria – Magyar Ferences Források 5. — PPKE BTK Művelődéstörténeti Műhely, Monográfiák 1.) HU ISSN
1586-2143, HU ISSN 1786-8785, ISBN 978-963-9206-73-1 5. Varga Imre–Pintér Márta Zsuzsanna: Történelem a színpadon. Magyar
történelmi tárgyú iskoladrámák a 17–18. században. Argumentum Kiadó, Bp.
2000. ISSN 0075-0840, ISBN
9634461514 |
dth="791"> Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Az iskola-, nyomda-, város-, liturgia-, zene és
színháztörténet; dramatikus műfajtörténet; a jelmezek kapcsán
életmódtörténeti összefüggések. b) képessége Memóriafejlesztés,
vizuális kultúra, térképek c) attitűdje Nagyobb
érdeklődést mutatnak a korábbi korok drámai és színházi kultúrája iránt. |