Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kommunikációs szakma színterei
Tárgy kódja: BBLKM41700
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Andok Mónika
Tárgyleírás:

A humán kommunikáció színterei részben alkalmi színterek, részben ugyanakkor tudatosan, tervezetten és tartósan összerendezett színterek. A kommunikációs szakma színterei ez utóbbiak közé tartoznak, ami mára már egy rendkívül összetett intézményrendszerben zajlik. A leginkább látványos színtér a tömegkommunikáció, ennek intézményrendszerében a médiumok, hírügynökségek, az audiovizuális iparág szervezetei találhatóak. De nem kevésbé fontosak a különböző szakmai szervezetek, ügynökségek, tartalomaggregátorok. Ennek az összetett intézményrendszernek a feltérképezésére, a benne rejlő összefüggések feltárására vállalkozik a kurzus. Első lépésben tisztázza az alapfogalmakat: mit értünk szakma alatt, hogyan zajlik egy tevékenységcsoport „professzionalizálódása”, mi kell ahhoz, hogy egy adott tevékenység-együttes kapcsán szakmáról beszélhessünk. Ezt követően részletesen körbejárjuk az egyes színtereket: a személyközi kommunikációtól az egyházi, közéleti kommunikáción át az egyes társadalmi színterekig. A kurzus központi gondolata, hogy a kommunikáció színterei a különböző közösségek alakzataihoz igazodnak, ez képezi tehát a vizsgálódás alapját.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

HORÁNYI Özséb: A kommunikáció, mint participáció. AKTI-Tipotex, Budapest, 2007, 101-175., I SBN9639664332

ROSENGREN, Karl: Kommunikáció. Typotex, Budapest, 2004, 127-161., ISBN9639326984

="MsoNormal" style="margin-left:1.7pt">TERESTYÉNI Tamás: Kommunikációelmélet. AKTI-Typotex, Budapest, 2006, 267-295, ISBN9639664243

 

Ajánlott irodalom:

BÉRES István – HORÁNYI Özséb: Társadalmi kommunikáció. Osiris, Budapest, 1999, 53-113, ISBN9633795516

McQUAIL, Denis: 2015 A tömegkommunikáció elmélete. Budapest Wolters – Kluwer  pp.329-405 (Negyedik rész: Szervezetek) ISBN 9789632955179

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt