Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A kortárs médiarendszerek kialakulása
Tárgy kódja: BBLKM30000
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Kommunikáció- és Médiatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Andok Mónika
Tárgyleírás:

 

A tantárgy célja, hogy a nemzetközi sajtó- és médiatörténetből bontakoztassa ki a kortárs médiarendszereket és azok tipológiáját. A tantárgy célja a hazai és a nemzetközi sajtórendszer bemutatása, különös tekintettel az angolszász és a német nyelvterület médiaviszonyaira, valamint a médiaszabályozás kérdéseire. Részletesen tárgyalja a nyomtatott és az elektronikus sajtó történetét, kérdéskörét akárcsak az internetes felületekre vonatkozó előírásokat. Részletesen ismerteti a médiarendszer normatív elgondolásának lehetőségeit, különös tekintettel Hallin és Mancini három alapvető médiarendszer-típusát: a mediterrán vagy polarizált pluralista, a demokratikus korporatista és az észak atlanti vagy liberális modellt. A kurzus során értékeljük az egyes médiamodellek erősségeit és gyengeségeit a demokrácia intézményeinek támogatása szempontjából. A kurzus segíteni kívánja az eligazodást a globális médiatérben, kitérve Magyarország és a magyar belpolitika nemzetközi médiareprezentációjára.

Kötelező irodalom:

Hallin, Daniel C., Mancini, Paolo, Médiarendszerek, Budapest, Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet, Gondolat, 2008, p. 35-274., ISBN 978-963-693-069-1
Barbier, Frédéric, Lavenir, Catherine Bertho, A média története Diderot-tól az internetig, Budapest, Osiris, 2004, pp. 51-85, 162-187, 229-302., ISBN 963-389-643-6
Kókay György, Buzinkay Géza, Murányi Gábor, A magyar sajtó története, Budapest, Sajtóház, 1994, ISBN 963-9309-03-6
Bajomi-Lázár Péter,

>Közszolgálati rádiózás Nyugat-Európában, Budapest, Új Mandátum, 2000, ISBN 963-9158-74-7

Ajánlott irodalom:
Paál Vince (szerk.), A magyarországi médiaháború története. Média és politika 1989-2010, Budapest, Wolters Kluwer CompLex, 2013, p. 341-382., ISBN 978-963-295-329-8
Kolosi Péter
, A kereskedelmi televíziózás Magyarországon, Budapest, Corvina, 2006, p. 12-104., ISBN 963-13-5512-8
Briggs, Asa, Burke, Peter, A média társadalomtörténete Gutenbergtől az internetig, Budapest, Napvilág, 2004, p. 21-104., ISBN 963-9350-45-1

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

kommunikáció- és médiatudomány BALT-AKM alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt