Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A magyar őstörténet a vándorlás korában szeminárium
Tárgy kódja: BBNTR18700
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Régészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Türk Attila Antal
Tárgyleírás:

A kurzus a korai magyar történet kutatásához szükséges kelet-európai régészeti hátteret vázolja fel, annak érdekében, hogy a magyarok elődeinek történetét és régészeti hagyatékát tágabb időrendi és földrajzi összefüggésekben helyezze el a hallgatók számára. A hallgatók vetítéses előadáson ismerkednek meg a legfrissebb szakirodalommal és leletekkel, leletcsoportokkal, melyek a vizsgált terület kora középkori történetének tanulmányozásához alapvetőek. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán írásbeli feladatsor kitöltése, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése).

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Bálint Csanád: Die Archäologie der Steppe. Steppenvölker zwischen Volga und Donau vom 6. bis zum 10. Jahrhundert. Böhlau Verlag, Wien–Köln 1989. (pp. 44–73) ISBN 3205072421

Fodor István: Altungarn, Bulgarotürken und Ostslaven in Südrussland (Archäologische Beiträge). Acta Universitatis de Attila József Nominatae Acta Antiqua et Archaeologica 20. József Attila Tudományegyetem, Szeged 1977. ISSN 0567-7246

Hajdú Péter-Kristó Gyula-Róna-Tas András (szerk.): Bevezetés a magyar őstörténet kutatásának forrásaiba, I. Tankönyvkiadó, Budapest 1984. (egyetemi jegyzet)

Türk A.: A korai magyar történelem régészeti kutatásainak aktuális eredményei és azok lehetséges nyelvészeti vonatkozásai (Recent advances in archaeological research on early Hungarian history and their potential linguistic relevance). In: Párhuzamos történetek. Interdiszciplináris őstörténeti konferencia a PPKE Régészettudományi Intézetének szervezésében. Budapest, 2020. november 11–13. / Parallel stories. Interdisciplinary Conference on Hungarian Prehistory, organized by the Institute for Archaeology, PPCU, Budapest, 11–13 November 2020. Eds.: Klima, L. – Tür

k, A. Studia ad Archaeologiam Pazmaniensiae 23. – Magyar Őstörténeti Kutatócsoport Kiadványok 2. Budapest 2021. 163–204. ISBN 9786156388056

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.

Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát.

Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.

Ismeri a tudományos közlés formai és tartalmi követelményeit.

A kurzust sikeresen elvégző hallgatók kompetenciát szereznek a kelet-európai kora középkori régészeti hagyatékban való tájékozódáshoz, elsősorban azon forráscsoportok esetében, melyek környezetében a magyarok elődeinek anyagi műveltsége formálódott.

b) képességei

Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.

Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.

Képes a feltárt és dokumentált régészeti források és lelőhelyek tudományos igényű feldolgozására és közlésére.

Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.

A korszakkal kapcsolatos kutatástörténet, szakirodalom értelmezése, önálló elemzés és véleményformálás képessége. Elemző és vizuális felismerő képességük fejlődik.

c) attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghat&aac

ute;rozottak és változóak.

Minőség- és felelősségtudattal rendelkezik, törekszik együttműködő, kommunikációs és problémamegoldó készségeinek fejlesztésére.

d) autonómiája és felelőssége

Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.

Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

régészet BANB-XRE alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt