Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
Az előadás Magyarország történetének nagyobb fordulópontjait tekinti át. Hogyan jutunk el egy „felvilágosult abszolútizmusból”, a Rákóczi szabadságharctól az 1848-as forradalom és szabadságharcig, majd a Kiegyezéssel az Osztrák-Magyar Monarchia megalakulásáig és az ország gyarapodásáig, melyet a Nagy Háború megakaszt. A vereség következményeként hogyan oldják meg az országvezetők a trianoni békediktátumot követő talpra állást, majd az országnak a 2. világháborúba történő belesodródását. A háborút követően pedig az ország szovjetizálását, a vasfüggöny mögötti ellenállását és az ebből eredő 56-os forradalom- és szabadságharcot, majd annak leverését követően a következményeket. A tananyag a rendszerváltoztatással és a szabadság elnyerésével, a politikai és gazdasági változtatásokkal zárul.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
-
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
C. A. Macartney: Hungary – A Short History". mek.oszk.hu. Retrieved 21 November 2008.
(http://mek.oszk.hu/02000/02086/02086.htm)
Bideleux, Robert; Jeffries, Ian, A History of Eastern Europe: Crisis and Change, Routledge 2007, pp. 252–256, ISBN 0-415-36626-7.
Andrew C. Janos (2011). The Politics of Backwardness in Hungary, 1825–1945. Princeton University Press. p. 134. ISBN 978-1400843022.
Anne Applebaum: Iron Curtain: The Crushing of Eastern Europe, 1944-1956. Penguin Books, 2012 ISBN 978-0-713-99868-9. (Magyarul Vasfüggöny. Kelet-Európa megtörése, 1944-1956; ford. Szabó Hedvig; Európa, Bp., 2014.)
Szakolczai, Attila. Pál, Germuska; Zoltán, Lux (eds.). Lesson 3: The Days of Freedom. The History of the Hungarian revolution of 1956. Budapest: The Institute for the History of the 1956 Hungarian Revolution. Retrieved 6 October 2009.
(http://www.rev.hu/history_of_56/ora1/ora1_e.htm)
(http://www.rev.hu/history_of_56/ora2/ora2_e.htm)
(http://www.rev.hu/history_of_56/ora3/ora3_e.htm)
(http://www.rev.hu/history_of_56/ora4/ora4_e.htm)
(http://www.rev.hu/history_of_56/ora5/ora5_e.htm)
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
-
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A hallgató megismeri az adott témához/időszakhoz kapcsolódó legfontosabb eseményeket, helyeket, neveket és dátumokat.
A hallgató találkozik az adott témához/időszakhoz kapcsolódó legfontosabb forrásanyaggal és szakirodalommal.
A kronológiai gondolkodás elsajátítása; a folyamatosság és az időbeli változás megértése.
A forrásanyagokon és szakirodalmon alapuló történelmi megközelítés, elemzés és értelmezés képessége.