Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: A sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók pedagógiai fejlesztésének módszerei
Tárgy kódja: BMLNM28000M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/20/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr. Váry Annamária
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tárgy célja elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a sajátos nevelési igénylő tanulók többségi keretek között történő foglalkoztatásának törvényi és szakmai gyakorlati kereteiről.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Gyógypedagógiai alapfogalmak az együttnevelés, az SNI témakörében

A sajátos nevelési igény a köznevelést szabályozó dokumentumokban

A sajátos nevelési igényű gyermekek ellátási rendszere, lehetséges gyermekutak

Az SNI tanulók gyermekek, tanulók segítése az óvodai nevelésben, az iskolai oktatásban

A gyógypedagógus és a fejlesztő pedagógus kompetenciái, együttműködése

A tanulási képességek fejlesztése

SNI szempontú adaptációk, módszerek

Sérülésspecifikus eszközök használata

Habilitációs, rehabilitációs tevékenység az óvodai, iskolai fejlesztésben

Az értékelés sajátosságai az inkluzív csoportban

A szülő-pedagógus kapcsolat az együttnevelésben

SNI fiatalok lemorzsolódása

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bacskai Katinka és mtsai (2023): Problémák és megoldások a sajátos nevelési igényű diákok tanárai és szülei közötti együttműködésben. Iskolakultúra. 2023.9.3. 3-29.

https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44754/43574

European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2022): A pedagógusok inkluzív nevelésre-oktatásra való szakmai felkészítési profilja. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Profile_for_Inclusive_Teacher_Professional_Learning_insert_HU_0.docx

Czibere Csilla (2006): Ajánlások sajátos nevelési igényű gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. Bevezető az óvodai nevelés kompetenciaterület ajánlásaihoz. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest. https://gyogyped2013.ucoz.net/_ld/1/192_ovi-01-1-.pdf

Szekeres Ágota (2014): A sajátos nevelési igényű (SNI) fiatalok lemorzsolódása.  A QALL- Végzettséget mindenkinek! című projekt zárótanulmánya.

https://oktataskepzes.tka.hu/content/documents/Projektek/2013/QALL/snis_fiatalok_lemorzsolodasa_final.pdf

Kőpatakiné Mészáros Mária (2008a, szerk.): Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Budapest, 2008.

https://tanitonline.hu/uploads/655/adaptacios_kezikonyv.pdf

Kőpatakiné Mészáros Mária (2008b, szerk.): A küszöbön. Sajátos nevelési igényű gyerekek az óvódákban. Fogyatékos személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány, Budapest, 2008. ISBN 978-963-87899-0-7

https://www.efiportal.hu/wp-content/uploads/2023/06/kuszobon.pdf

Mohai Katalin és Perlusz Andrea (2020): Útmutató az integrált és inkluzív oktatáshoz a többségi pedagógus számára. Tantervi és módszertani útmutató füzetek. Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport, EKKE, Eger. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-az-integralt-es-inkluziv-oktatashoz.pdf

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok

A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei. Oktatási Hivatal.

https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok

20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200020.emm

 A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200110.kor

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

Ismeri a SNI gyermekek szükségleteit.

Tisztában van a nevelési fejlesztési funkciókat betöltő szervezetek, intézmények, közösségek működésének rendszerével.

Ismeretekkel rendelkezik a különböző képességek fejlesztéséről az integrált nevelés során.

Ismeri szakmai kompetenciájának határait.

b) képességei

Képes a szakértői véleményben leírtak értelmezésére, az abban foglalt javaslatok fejlesztésbe építésébe gyógypedagógus szakember segítségével.

Képes a fejlesztési stratégiák kialakításánál figyelembe venni a SNI tanulók speciális szükségleteit.

Képes együttműködni a gyógypedagógussal és más szakemberekkel az SNI gyermek érdekében.

c) attitűdje

Elfogadó, empatikus és toleráns a sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal.

Tiszteletben tartja a tanulók személyiségét, a családok nevelési szokásait és törekvéseit, támaszkodik a gyógypedagógus és más, az SNI gyermek fejlesztésében résztvevő szakember szakmai véleményére, javaslataira.

Együttműködő attitűddel közelít a szülőkhöz, a diákokhoz és a szakemberekhez.

d) felelősségvállalás és autonómia

Folyamatos, önálló tudásbővítésére törekszik az együttnevelés és a sajátos nevelési igény területén.

Pedagógiai tevékenysége során betartja kompetenciahatárait.

Felelősen tájékoztatja a szülőt, az SNI gyermek fejlesztésébenrészt vevő szakembereket a gyermekkel tapasztaltakról.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

neveléstudomány BMLB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt