Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tárgy célja elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a sajátos nevelési igénylő tanulók többségi keretek között történő foglalkoztatásának törvényi és szakmai gyakorlati kereteiről.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Gyógypedagógiai alapfogalmak az együttnevelés, az SNI témakörében
A sajátos nevelési igény a köznevelést szabályozó dokumentumokban
A sajátos nevelési igényű gyermekek ellátási rendszere, lehetséges gyermekutak
Az SNI tanulók gyermekek, tanulók segítése az óvodai nevelésben, az iskolai oktatásban
A gyógypedagógus és a fejlesztő pedagógus kompetenciái, együttműködése
A tanulási képességek fejlesztése
SNI szempontú adaptációk, módszerek
Sérülésspecifikus eszközök használata
Habilitációs, rehabilitációs tevékenység az óvodai, iskolai fejlesztésben
Az értékelés sajátosságai az inkluzív csoportban
A szülő-pedagógus kapcsolat az együttnevelésben
SNI fiatalok lemorzsolódása
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bacskai Katinka és mtsai (2023): Problémák és megoldások a sajátos nevelési igényű diákok tanárai és szülei közötti együttműködésben. Iskolakultúra. 2023.9.3. 3-29.
https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/44754/43574
European Agency for Special Needs and Inclusive Education (2022): A pedagógusok inkluzív nevelésre-oktatásra való szakmai felkészítési profilja. https://www.european-agency.org/sites/default/files/Profile_for_Inclusive_Teacher_Professional_Learning_insert_HU_0.docx
Czibere Csilla (2006): Ajánlások sajátos nevelési igényű gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. Bevezető az óvodai nevelés kompetenciaterület ajánlásaihoz. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht., Budapest. https://gyogyped2013.ucoz.net/_ld/1/192_ovi-01-1-.pdf
Szekeres Ágota (2014): A sajátos nevelési igényű (SNI) fiatalok lemorzsolódása. A QALL- Végzettséget mindenkinek! című projekt zárótanulmánya.
https://oktataskepzes.tka.hu/content/documents/Projektek/2013/QALL/snis_fiatalok_lemorzsolodasa_final.pdf
Kőpatakiné Mészáros Mária (2008a, szerk.): Adaptációs kézikönyv. Gyakorlati útmutató integráló pedagógusoknak. Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság. Budapest, 2008.
https://tanitonline.hu/uploads/655/adaptacios_kezikonyv.pdf
Kőpatakiné Mészáros Mária (2008b, szerk.): A küszöbön. Sajátos nevelési igényű gyerekek az óvódákban. Fogyatékos személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány, Budapest, 2008. ISBN 978-963-87899-0-7
https://www.efiportal.hu/wp-content/uploads/2023/06/kuszobon.pdf
Mohai Katalin és Perlusz Andrea (2020): Útmutató az integrált és inkluzív oktatáshoz a többségi pedagógus számára. Tantervi és módszertani útmutató füzetek. Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport, EKKE, Eger. https://www.oktatas2030.hu/wp-content/uploads/2020/10/utmutato-az-integralt-es-inkluziv-oktatashoz.pdf
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
A 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve. Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok
A sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelvei. Oktatási Hivatal.
https://www.oktatas.hu/kozneveles/kerettantervek/2020_nat/iranyelvek_alapprogramok
20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200020.emm
A Kormány 110/2012. (VI. 4.) rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200110.kor
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
Ismeri a SNI gyermekek szükségleteit.
Tisztában van a nevelési fejlesztési funkciókat betöltő szervezetek, intézmények, közösségek működésének rendszerével.
Ismeretekkel rendelkezik a különböző képességek fejlesztéséről az integrált nevelés során.
Ismeri szakmai kompetenciájának határait.
b) képességei
Képes a szakértői véleményben leírtak értelmezésére, az abban foglalt javaslatok fejlesztésbe építésébe gyógypedagógus szakember segítségével.
Képes a fejlesztési stratégiák kialakításánál figyelembe venni a SNI tanulók speciális szükségleteit.
Képes együttműködni a gyógypedagógussal és más szakemberekkel az SNI gyermek érdekében.
c) attitűdje
Elfogadó, empatikus és toleráns a sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal.
Tiszteletben tartja a tanulók személyiségét, a családok nevelési szokásait és törekvéseit, támaszkodik a gyógypedagógus és más, az SNI gyermek fejlesztésében résztvevő szakember szakmai véleményére, javaslataira.
Együttműködő attitűddel közelít a szülőkhöz, a diákokhoz és a szakemberekhez.
d) felelősségvállalás és autonómia
Folyamatos, önálló tudásbővítésére törekszik az együttnevelés és a sajátos nevelési igény területén.
Pedagógiai tevékenysége során betartja kompetenciahatárait.
Felelősen tájékoztatja a szülőt, az SNI gyermek fejlesztésébenrészt vevő szakembereket a gyermekkel tapasztaltakról.