Tantárgy adatlapja
A tantárgy az Országismeret: Egyesült Államok és a Bevezetés az Amerikai Egyesült Államok történetébe kötelező vizsgakurzusokon elsajátított alapozó és áttekintő történelmi-társadalmi alapismereteknek egy adott irányba való elmélyítésére irányul egy tágan értelmezett tematikai fókusz segítségével. A tárgy keretében meghirdetett kurzusok más-más szempontból és oldalról világítják meg az USA társadalmi, politikai berendezkedésének és kultúrájának sajátosságait. A teljesség igénye nélkül ilyen kurzusok lehetnek például a következők:
Elnökválasztás az Amerikai Egyesült Államokban
A kurzus bevezeti a hallgatókat az amerikai elnökválasztás alkotmányos szabályaiba és gyakorlati lebonyolításába, a két nagy párt jelöltjeinek versenyétől az előválasztásokon és a jelölő pártkongresszusokon át egészen a választás napjáig és a győztes beiktatásáig. A mindig egy elnökválasztási évben meghirdetett kurzus az éppen aktuális elnökválasztási kampányt tekinti esettanulmánynak, megvizsgálja az egyes jelöltek programját és kampányát, valamint az azt kísérő médiavisszhangot, de visszatekint az elmúlt száz év néhány emlékezetes elnökválasztására is.
A megosztott Amerika: az amerikai közélet és kultúra vitatott problémái
A kurzus áttekintő jelleggel vizsgál számos kortárs, az amerikai közvéleményt jellemzően megosztó és visszatérő sajtópolémiákat, politikai konfliktusokat keltő problémát a Black Lives Matter mozgalomtól és az illegális bevándorláshoz való viszonyulástól kezdve az ingyenes egészségügyi ellátás lehetőségén és az abortuszvitán át a szabad fegyverviselés kérdéséig és az USA nemzetközi szerepvállalásáig. A hallgatók a félév elején lehetőséget kapnak arra, hogy maguk is javaslatot tegyenek a kurzus tematikájára, és többségi szavazással döntik el, hogy mivel foglalkozzunk a félév során. A kurzus célja a vitatott probléma történelmi-társadalmi gyökereinek feltárása, és mindkét oldal érveinek, gondolkodásának bemutatása, visszatérően rámutatva az amerikai és a magyar kulturális reflexek jellegzetes különbségeire is.
Az amerikai Legfelső Bíróság híres döntései
A kurzus az amerikai Legfelső Bíróság néhány híres és máig meghatározó precedensértékű döntését vizsgálja meg közelebbről, bepillantást nyújtva nemcsak a legfőbb amerikai igazságszolgáltatási fórum működésébe, tagjainak együttműködésébe és konfliktusaiba, hanem a Bíróságnak az amerikai közéletben és politikában játszott szerepébe is. A 20. század leghíresebb LB-döntése, az iskolai faji szegregációt alkotmányellenesnek nyilvánító, 1954-es Brown v. Board of Education ítélettől kezdve egészen napjaink olyan kulcsfontosságú döntéseiig, mint az abortusz engedélyezését a tagállamok illetékességébe visszautaló Dobbs v. Jackson (2022), a Legfelső Bíró-ság számos vitatott és a közvéleményt megosztó kérdésben foglalt állást az évtizedek során, az amerikai alkotmány előírásaira hivatkozva, de adott esetben a többségi és a kisebbségi véleményekben mégis alapvetően ellentétes következtetésekre jutva.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szer-ző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
A tárgy kurzusainak tartalmi sokszínűsége miatt az irodalmat az adott szeminárium tematikája határozza meg. Általános háttérként a legtöbb kurzus az amerikai politikai rendszert, társadalmat, kultúr- és eszmetörténetet, valamint
történelmet összegző kézikönyvekre épül:
CAMPBELL, Neil – KEAN, Alasdair, American Cultural Studies. An Introduction to American Culture. Routledge, 2016. ISBN 9781138833142
MAUK, David – OAKLAND, John, American Civilization. An Introduction. 7. kiadás, Routledge, 2017. ISBN 9781138631724
Ajánlott irodalom:
Az ajánlott olvasmányok a fent vázolt szeminárium-példákhoz kapcsolódnak:
BELENKY, Alexander S., Who Will Be the Next President? A Guide to the U.S. Presidential Election System. Springer, 2013. ISBN 9783642326363
HARTMAN, Andrew, A War for the Soul of America. A History of the Culture Wars. The University of Chicago Press, 2015. ISBN 9780226379234
GARNETT, Richard W. – KOPPELMAN, Andrew (szerk.), First Amendment Stories. Thomson Reuters/Foundation Press, New York, 2012. ISBN 9781599417752
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsoro-lása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
A szakot elvégző hallgató tájékozott az angol nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.
Átlátja az angol szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Tisztában van az anglisztika jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit.
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterüle-tén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.
b) képességei
Értelmezi az angol nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát, képes az angolt elhelyezni a világ nyelvei között. Képes azonosítani az angol nyelv főbb társadalmi és regionális változatait, és tisztában van az angol nyelv terjedését, terjesztését magyarázó legfontosabb elméletekkel.
Képes legalább egy, Európán kívüli angol nyelvű kultúra, eszmerendszer szempontjából az angol nyelvű kultúrák jelenségeit értelmezni.
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez.
Kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő angol nyelv- vagy irodalomtudományi, vagy kultúra-tudományi módszert.
Világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsola-tosan. Képes önállóan, önkritikára épülő tervet készíteni a pályafutásához szükséges tudások, képességek, attitűdök hiányainak a felszámolására, a szakma tanulásában elért eredményekre támaszkodva.
Képes a projektalapú munkavégzésre, rendelkezik a munkamegosztásra épülő együttműködési képességgel, látja a közös sikerhez való egyéni hozzájárulásokat.
Képes alkalmazói tudását az információs technológián alapuló írásbeli és szóbeli kommunikációban fejleszteni.
Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat.
Képes önállóan írásos elemzések elkészítésére, elvégzett feladatainak szakmai közönség előtti bemutatására szóban és írásban.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Más kultúrákat elfogad, törekszik azok megismerésére és megértésére.
Igénye van az európai és Európán kívüli kultúrák megismerésére.
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Az angol nyelv-, irodalom- és kultúratudomány gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Törekszik angol szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, szakmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
Érti és képviseli saját szakterülete, szaktudománya kritikai megközelítéseit.
Átlátja szakterülete legfontosabb problémáit, a nézőpontok közötti különbségeket. Nyitott a problémák kutatáson alapuló megoldása iránt.
A nemzeti, illetve az Európán túli vonatkozásokhoz kötve elfogadja és képviseli, szakterülete legfontosabb kérdéseihez kapcsolja a történeti és jelenkori európai értékeket.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsola-tokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Hatékonyan együttműködik az anglisztika területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel.
Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plági-ummentes ismeretközvetítést alkalmaz.
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az anglisztika területén dolgozik, és elfogadja más tudo-mányágak eltérő módszertani sajátosságait.
Felelősséget vállal egyének és csoportok szakmai fejlődéséért.
Nyitott az angol nyelvű kultúrák hátterének megismerésére.