Tantárgy adatlapja
A kurzus középpontjában a mai angol nyelv magját képező mondattani szerkezetek elemzése áll. A cél a szerkezetek tulajdonságainak és az angol mondattani fogalmak megismerésén túl a mondattani elemzés eszköztárának megértése és a vizsgált szerkezetek egységes elméleti keretbe való rendezése. A főbb témák: az összetevős szerkezet alapfogalmai, a szerkezet önálló megállapítására alkalmas tesztek, az angol nyelv szintaktikai kategóriái, a főbb szintagmatípusok belső szerkezete, az angol szintagmák általánosított szerkezeti sémája, az angol mondat alapszerkezete, az alany tulajdonságai, a kiejtetlen alanyú tagmondatok, a segédigék szerepe és típusai, és a főbb (semleges ill. stilisztikailag jelölt) mondatbeli áthelyezési műveletek. A tárgy felvillantja a nyelvi adatok feltárására alkalmas módszereket, és rávilágít a nyelvi adatok, tények és a nyelvről szóló elméletek kapcsolatának természetére, fejlesztve a kurzus hallgatóinak érvek és ellenérvek ütköztetésére és kritikus értékelésére való képességét. A tantárgy az angol grammatika alapfogalmainak ismeretét előfeltételezi.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
HAEGEMAN, Liliane – GUÉRON, Jacquelin, English Grammar – A Generative Perspective. Oxford, Blackwell, 1999. ISBN 0631188398
Ajánlott irodalom:
RADFORD, A., Transformational Grammar. A First Course. Cambridge, CUP, 1988. ISBN 0521347505
HAEGEMAN, Liliane., Introduction to Government and Binding Theory. 2. kiadás, Oxford, Blackwell, 1994. ISBN 0631190678
COOK, Vivian J. – NEWSON, Mark, Chomsky's Universal Grammar: An Introduction. 3. kiadás, Malden, MA, Blackwell, 2007. ISBN 1405111879
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
Tisztában van az anglisztika jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit.
b) képességei
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő ango
l nyelv- vagy irodalomtudományi, vagy kultúratudományi módszert.
Értő módon képes idegen nyelvű szakirodalom olvasására, és legalább egy idegen nyelven megbízható szinten ismeri a saját szakterületére jellemző szakkifejezéseket, és alkalmazza azokat.
c) attitűdje
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Az angol nyelv-, irodalom- és kultúratudomány gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Törekszik angol szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
Érti és képviseli saját szakterülete, szaktudománya kritikai megközelítéseit.
Átlátja szakterülete legfontosabb problémáit, a nézőpontok közötti különbségeket. Nyitott a problémák kutatáson alapuló megoldása iránt.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az anglisztika területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.