Tantárgy adatlapja
A kurzus az iszlám civilizáció fénykorának tartott abbászida időszak régészetét tekinti át, melynek során a régészeti emlékanyag vizsgálata mellett számba veszi a korszakot formáló természeti, gazdasági és társadalmi folyamatokat és ezek régészeti lenyomatait, s egyben betekintést nyújt a kutatástörténetbe és a fontosabb régészeti elméletekbe. A kurzus teljesítésének pontos feltétele az alább felsorolt irodalmak elsajátítása és annak nyomán számonkérés, különös tekintettel régészeti anyagismereti szempontból (pl. vonatkozó képanyag felismerése). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
kötelező: Donald Whitcomb: Archaeology of the Abbasid period: The example of Jordan. in: Archéologie Islamique 1. 1990. (pp. 75?85) ISSN 1156-7198 Alastair Northedge: The Historical Topography of Samarra. British School of Archaeology in Iraq, London 2007. (375 ps.) ISBN 13: 9780903472227 Russell B. Adams: Jordan. An Archaeological Reader. Equinox, London 2008. (pp. 483-493) ISBN-13 9781845530372 Bethany J. Walker, Timothy Insoll, Corisande Fenwick (eds.): The Oxford Handbook of Islamic Archaeology. Oxford University Press, Cambridge 2020. (pp. 20-48, 101-121) ISBN 9780199987870 ajánlott: Hugh Kennedy: The Court of the Caliphs. The Rise and Fall of Islam’s Greatest Dynasty. Weidenfeld & Nicholson, London 2004. (326 ps.) ISBN 0297830007 Donald Hill & Ahmad Y. al-Hasan: Islamic Technology. Cambridge University Press, Cambridge 1986. (pp. 1?87; 203?223) ISBN 0521263336 Andrew M. Watson: Agricultural Innovation in the Early Islamic World. The Diffusion of Crops and Farming Techniques, 700-1000. Cambridge University Press, Cambridge 1983. (260 ps.) ISBN 9780521247115 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.:
style="color:#333399;font-family:'PT Sans';font-size:11pt;font-style:italic;"> a) tudása - az adott régió és környezete történelmének és anyagi kultúrájának ismerete a középkorban b) képességei - összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése - a kurzus során fejlődik a hallgatók vizuális képessége és elemző szemlélete |