Tantárgy adatlapja
A kurzus során az orosz kultúra jellegzetes
fenoménjeit vizsgáljuk etnolingvisztikai, történeti és irodalmi kontextusban
szócikkeken, szépirodalmi szövegeken, filmszemelvényeken és tudományos
szövegeken keresztül, egyfajta kulturális szótár mintájára. A kurzus célja, hogy bemutassa a mindennapi
élet, a folklór és az irodalmi szövegek összefüggéseit, valamint a rajtuk
keresztül kibontakozó orosz szemléletmódot egy sajátosan szláv gyökerű
módszer, a kultúra történeti szemiotikája segítségével. A kurzus szemináriumi
dolgozattal, egy téma önálló kidolgozásával és tanulmányszerű megformálásával
zárul. Témakörök: térképzetek, kulturális terek az orosz kultúrában és
irodalomban (mitikus terek: kozmosz, világ (mir, obscsina),
centrum-periféria, határ, szülőföld stb.); tér és mértékek: tágas-szűk,
távolság, mértékegységek; sajátos terek: sztyepp, fürdő, kocsma (kabak,
traktir) stb.; ház, kunyhó, palota, székesegyház (khram, sobor); sajátos
geokulturális terek (Krím, Szibéria, Kazany, Bajkál-tó, Rjazany, Szolovki,
Távol-Kelet stb.); etnokulturális terek: saját és idegen tér (az oroszság,
valamint a csecsen, az örmény, a grúz, a zsidó, a tatár, a kozák, az ukrán
stb. az orosz koloniális tudat tükrében); a város (Moszkva, Szentpétervár) és
az orosz vidék; konceptusok az emberről (antropológiai, szociológiai és
nemzet-karakterológiai aspektusok: a „lélek”, lik és licsnoyszty, brat,
dvorjanyin, mescsanyin, raznocsinyec, „homo sovieticus” stb.); szó, nyelv,
logosz, hallgatás az orosz kultúrában; a„szentség” megnyilvánulási formái (pravoszlávia,
hit, ikontisztelet, kolostor (monasztir’, lavra), jurodsztvo, óhitűek,
raszkolnyikok, szkopecek stb.); pénz, üzlet, megállapodás, szerződés,
kereskedelem; ünnepek, szokások, rítusok (Húsvét, Karácsony, maszlenyica,
pominki stb.); az étel és az étkezés kultúratörténetéből (kenyér, vodka,
pirog, samogon, samovar, kaviár stb.). |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetencia-elemeknek(tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása –
a hallgató
megismeri az orosz nyelvű közösség kulturális identitásának legfontosabb
elemeit, objektumait és kulturális kódjait; –
megismeri az
alapvető összefüggéseket a hétköznapi kultúra és az irodalmi szövegek között; –
ismereteket
szerez az orosz kulturális jelenségek befogadásának és értelmezésének egyik
szakmailag elfogadott eljárásáról, a kultúra történeti szemiotikájáról. b)
képességei –
a hallgató
képes helyesen értelmezni a legjellemzőbb orosz nyelvű kulturális
jelenségeket és azok történeti beágyazottságát; –
a hallgató
képes az orosz kultúra meghatározott témaköreivel kapcsolatban szakmailag
érvényes módon véleményt alkotni és tudását mások számára közvetíteni. |