Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A második szakmai gyakorlat célja, hogy a hallgatók képessé váljanak a tereptanár mellett a családkonzultációs folyamat vezetésére. Résztvevő megfigyelőként elkezdje konzulensi munkáját. A terepgyakorlat szorosan kapcsolódik a gyakorlatot kísérő és feldolgozó A családkonzultációt támogató módszertani eszközök (Terepgyakorlat kísérő szeminárium 2.) kurzushoz.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A családkonzulensi munka visszatérő problématerületeinek szakmaelméleti tudásanyaga (kommunikációs- és pszichológiai elméletek, segítő modellek, családterápiás iskolák).
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A családkonzultáció során alkalmazott különféle eljárások, stratégiák, módszerek, eszközök (pl. kommunikációs technikák, mentalizációt segítő módszerek, változási motiváció fejlesztése, non-verbális technikák) megtanulása és biztos gyakorlati alkalmazása.
A gyakorlat során a hallgató megismeri a konzultációs folyamatot nehezítő tényezőket (bizalmatlanság, motiválatlanság, ellenállás stb.), és megtanulja alkalmazni a feloldásukhoz szükséges segítői eszközöket.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Hanna, S.M. (2021). Családterápia a gyakorlatban – A modellek közös építőelemei. Budapest: Semmelweis Kiadó és Multimédia Stúdió. (ISBN 9789633311400)
Rostáné Riez, A. (2019). Elmélettől a gyakorlatig. Budapest, HU: Akadémiai. (ISBN 9789634544722)
Adott terepintézmény működésének keretet adó jogszabályok és belső szabályok.
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bagdy, E. (2009). Pszichoterápia, tanácsadás, szupervízió, coaching: azonosságok és különbségek. In É. Kulcsár, Tanácsadás és terápia (pp. 53–77). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. (ISBN 9789632840239)
Kurimay, T. (2004). Családterápia és családkonzultáció. Budapest, HU: Coincidencia Kft. (ISBN 9632161394)
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
A terepgyakorlat során a hallgató elmélyíti ismereteit és átülteti a gyakorlatba, különös tekintettel a családkonzultáció folyamatának lépéseire, a folyamat során alkalmazott módszerekre, és eszközökre, bővítve ezzel saját eszköztárát. Foglalkozik az első konzultáció szerepével, a kapcsolat építésének feladataival, a megismerés különböző lehetőségeivel, módszereivel és korlátaival, a kapcsolat fenntartásával, a változás elindításával és fenntartásával.
Képessé válik a szakmai kommunikáció használatára, terápiás szetting megteremtésére, társkonzulenssel való együttműködésre; gyakorlati együttműködésre a családokkal foglalkozó egyéb szakmák képviselőivel. A gyakorlatban rálát a szakmai etikai és jogi előírásaira és azok gyakorlatára. A családkonzultációs folyamatok reflektálása hozzájárul a hallgatók saját reflektív kapacitásának erősödéséhez, szakmai identitásának fejlődéséhez.