Tantárgy adatlapja
A modern örmény diaszpóra olyan közösségeket foglal
magában, amelyek eltérő vándorlási időszakokkal és különálló történelemmel,
belső fejlődés által kialakított
elbeszélésmódokkal rendelkeznek. Ezek a változatos, diaszpóraközösségekben
kialakult történeti formák részt vettek az identitásépítés, és a társadalmi
fejlődések folyamataiban. Ezen kialakult történeti elbeszélések között,
melyekben évtizedek és évszázadok óta élnek, kialakítottak valamilyen
rokonszenvet az ősi származás, föld avagy szülőföld - számára, melyre mint
szimbolikus, eszkatológiai vagy fizikai visszatérési helyre tekintenek. A
kurzus célja az örmény diaszporikus közösségek etnikai és diaszporikus
identitásainak fő elméleti kereteinek és diskurzusainak bemutatása és
elemzése. |
Kötelező és ajánlott irodalom: |
Kötelező Irodalom: · Stéphane
Dufoix, Diasporas, (Berkeley and Los Angeles: University of California
Press 2018). · Stéphane
Dufoix, The Dispersion: A History of the Word Diaspora, Leiden;
Boston: Brill 2016). ·
Weber Max: “Ethnic Groups,” in Economy and Society: an Outline of
Interpretive Sociology. Berkeley, 1978. Vol. 1. 385-398. ·
Smith, Anthony: The Ethnic Origins of Nations. Oxford, 1986. ·
Clifford, James: “Diasporas.” in Cultural Anthropology, 1994, 9:3.
302-338. ·
Konrad Siekierski, Stefan Troebst (ed.): Armenians in Post-Socialist
Europe. Köln-Weimar-Wien, 2016. ·
Rogers Brubaker, Migration, Membership,
and the Modern Nation-State: Internal and External Dimensions of the Politics
of Belonging, The Journal of Interdisciplinary History, Vol. 41, No. 1
(Summer 2010), pp. 61-78 ·
Roger Waldinger and David Fitzgerald,
“Transnationalism in Question,” American Journal of Sociology, Vol.
109, No. 5 (March 2004), pp. 1177-1195 ·
Patricia Clavin, “Defining
Transnationalism”, in Contemporary European History, Vol. 14, No. 4,
Theme Issue: Transnational Communities in European History, 1920-1970 (Nov.,
2005), 421-439. · Richard
G. Hovannisian, The Ebb and Flow of the Armenian Minority in the Arab Middle
East, Middle East Journal, Vol. 28, No. 1 (Winter, 1974), pp. 19-32 · Nicola
Migliorino, “(Re)constructing Armenia: The Armenians in Lebanon and Syria
during the Mandate, in (Re)Constructing Armenia in Lebanon and Syria:
Ethno-Cultural Diversity and the State in the Aftermath of a Refugee Crisis
(2008) 45-87, ·
Schneider, Jason. 2014. “From Urban
Enclave to Ethnoburb: Discourse, Space, and Community in Polish Chicago.”
Iowa Journal of Cultural Studies 15(1):80–102 · Daniel
Fittante, But Why Glendale? A History of Armenian Immigration to Southern
California California History, 2017, 1-31. · Daniel
Fittante, “The Armenians of Glendale: An Ethno-burb in Los Angeles’s San
Fernando Valley City and Community”, 17:4, 2018, 1231-1247. ·
Safran, William. 1991. “Diasporas in Modern Societies: Myths of Homeland
and Return.” Diaspora. 1/1. Spring. 83-99. ·
Bakalian, Anny. Armenian-Americans: From Being to Feeling Armenian. New
Brunswick, NJ: Transaction Publishers, 1993. |
Azoknak az előírt szakmai
kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a
felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben
hozzájárul |
a) tudása - Az elméleti keretek
megértése, mely a diaszpóra és transznacionalizmus közötti viták mögött
rejlik b) képessége - Kritikai szemléletmód, és elemző képesség fejlődése |