Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Életprojekt és társadalmi helyzet
Tárgy kódja: BMNSZ41300M
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Szociológiai Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Török Balázs Győző
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

Társadalomtudományi fogalmak felhasználásával megalapozni az egyéni életprojekt (önreferencialitás, célválasztás, adaptáció) és a társadalom funkcionálisan differenciált rendszereinek emberi (személyi) erőforrásszükséglete közötti összefüggések elemzését.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A funkcionálisan differenciált társadalmak (globális) önszerveződésének leírása, felhasználva a rendszerelméleti, a realista társadalomelméleti és az interpretatív (interakcionizmus és ethnomethodologia) társadalomleíró forgalmi kereteket. Az egyes leíró rendszerek jellemző különbségei az egyén (személy) társadalmi kapcsolódóképességének értelmezése szempontjából. (Reflexivitás tipológia, belső beszéd, társas kondicionálás, bizonytalanság kezelés, relácionális kontextusok, autopoiesis stb.)

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

-

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Archer, Margaret Scotford (2007): Making our way through the world. Human reflexivity and social mobility. Cambridge, UK: Cambridge University Press. ISBN 9780511288463

Archer, Margaret Scotford (2012): The reflexive imperative in late modernity. New York: Cambridge University Press. ISBN 9781107605275

Luhmann, Niklas (2012): Theory of society: Volume 1. Stanford, Calif.: Stanford Univ. Press ISBN 9780804739498

Luhmann, Niklas (2013): Theory of society: Volume 2. Stanford, Calif.: Stanford Univ. Press ISBN 9780804771597

Joas, Hans; Knöbl, Wolfgang; Skinner, Alex (2009): Social theory. Twenty introductory lectures. Cambridge, UK, New York: Cambridge University Press. ISBN 0521690889

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Archer, Margaret S. (2004): Social Integration, System Integration and Global Governance. In Pontifical Academy of Social Sciences, Acta 9.

Luhmann, Niklas (2010): Love: A Sketch Polity Press. ISBN 9780745647500

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A szociológiai társadalomleírások és a társadalom önlírásai függvényében képes értelmezni társadalmi összefüggéseket.

Aktívan használja a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletet.

Az angol nyelvű szakirodalom hozzájárul, hogy ismerje és értse a szakma műveléséhez szükséges idegen szaknyelvi anyagokat.

A tudományos gondolkodásból eredő differenciáltsággal viszonyul saját szakmájának érdekrendszeréhez.

Képes felmérni a szociológia társadalomkritikus ítélőerejének különféle hatásait a politika, a jog és a tudomány területén.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

szociológia BMNT-XSZ mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt