Tantárgy adatlapja
A félév során a hallgatók a kvalitatív gondolkodásmód elméleti hátterével ismerkednek meg, amelyek megismerése és elsajátítása után képessé válnak a különböző kvalitatív módszerek értő használatára. A kurzus célja a kvalitatív gondolkodási módhoz köthető fogalmak elméleti megismerése, mint például a narratíva, az emlékezet, a felejtés, a jó és a rossz történet, vagy éppenséggel az értelmezés kérdése. A gondolkodásmód megértése céljából bizonyos empirikus szociológiai kutatások körül kialakult viták, diskurzusokat elemzünk, ezzel is biztosítva az elméleti megfontolások megértését. A kurzusnak nem célja konkrét kvalitatív módszerek begyakoroltatása, azt egy következő lépésnek tekintjük, bízva abban, hogy az elvi szempontok ismeretében a gyakorlat elsajátítása már akár önálló tanulási folyamat része is lehet.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Juliet Corbin, Anselm Strauss: A kvalitatív kutatás alapjai. Budapest: L’Harmattan. 2015. ISBN 9789634140122
Bögre Zsuzsanna: Élettörténet elméletben és gyakorlatban. In: Szoc. Szemle. https://docplayer.hu/11625381-Elettorteneti-modszer-elmeletben-es-gyakorlatban.html
White, H.: A narrativitás szerepe a valóság reprezentációjában. In: Aetas,, 1996. 1. 98.118.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.
Rendelkezik a szakmai munkában alkalmazható magas szintű kvantitatív és kvalitatív módsz
ertani tudástartalmakkal, követi a társadalomtudományi módszertan főbb fejlődési tendenciáit.
Ismeri és érti a szociológiával szoros kapcsolatban lévő társtudományok fogalmi rendszereit, lényegi összefüggéseit és főbb irányzatait.
Magas szintű ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal mechanizmusaiban, értse és átlássa a különböző érdekérvényesítési és érdekütköztetési fórumokat.
Ismeri és érti a szakma műveléséhez szükséges legalább két idegen nyelv szaknyelvi anyagát.
Ismeri, érti és folyamatosan fejleszti azt a tudásanyagot, amely biztos műveltségi hátteret ad a szociológia magas szintű műveléséhez.
b) képességei
Képes a releváns, magyar és idegen nyelven közzétett publikációk folyamatos tanulmányozására, az azokhoz kapcsolódó bibliográfiák, tematikus összeállítások figyelemmel kísérésére.
Képes a magyar és idegen nyelven közzétett kutatási eredmények saját szakterületen történő alkalmazására.
A szakmailag megbízható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.
Képes az újszerű szociológiai ismeretek megszerzésére, innovatív feladatok elvégzésére, érvelni tud azok fontossága mellett.
c) attitűdje
Kritikusan ítéli meg a társadalomtudományok nyitottságát és sokszínűségét korlátozni igyekvő tudományos, gyakorlati, jogi vagy politikai törekvéseket.
Határozottan és elkötelezetten kiáll a globális és lokális problémák megoldására irányuló szakmai törekvések mellett.
Elkötelezetten támogat minden olyan törekvést, amely a társadalmi esélyegyenlőség javítását szolgálja.
Nyitott és elkötelezett a nemzetközi szakmai együttműködések iránt.
d) autonómiája és felelőssége
Önállóan és felelősségteljesen vesz részt munkaszervezetének működtetésében és irá
;nyításában, a szakmai koncepciók kidolgozásában, megvitatásában és megvalósításában.
Személyes felelősséggel tartozik a szociológus mesterség szakmai és etikai szabályainak betartásáért, a szociológus szakma integritásának megőrzéséért.
Fokozott felelősséggel tartozik a kutatási alanyok biztonsága, anonimitása és személyes adataik védelme iránt.