Tantárgy adatlapja
A kurzus célja bemutatni a korszak eseményeit, valamint a
társadalom-, gazdaság- és kulturális történetét. Olyan kulcsfontosságú témák
kerülnek bemutatásra, mint a nagy földrajzi felfedezések és a
gyarmatbirodalmak kialakulásának hatásai, a világkereskedelem és az ipar
alakulása, valamint eszmék, felekezetek, politikai krízisek és konfliktusok,
melyek meghatározták Európa történelmét az Oszmán hódításoktól és
vallásháborúktól kezdve a Nagy Francia Forradalom és a napóleoni háborúk
korán át az 1848-as „Népek Tavasza” viharos eseménysorozatáig. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom
(jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás
adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: HAHNER Péter, A régi rend alkonya – Egyetemes történet
1648–1815, Budapest, Panem, 2006. ISBN: 978-963-545-428-0 VADÁSZ Sándor (szerk.), 19. századi egyetemes történelem
1789–1914, Budapest, Osiris, 2020, ISBN 978-963-276-415-3 POÓR János (szerk.), Kora újkori egyetemes történeti
szöveggyűjtemény, Budapest, Osiris, 2000, ISBN 963-379-781-0 POÓR János (szerk.), A kora újkor története, Budapest,
Osiris, 2009, ISBN 978-963276013-1 Ifj. BARTA János, „Napkirályok” tündöklése. Európa a
16-18. században, Debrecen, Csokonai, 1996, ISBN 963-260-087-8 PARKER, Geoffrey, Europe in crisis 1598–1648, Oxford, Blackwell,
2001, ISBN 0-631-22028-3 EVANS, Robert John Weston, The making of the Habsburg
Monarchy 1500-1700. An interpretation, Oxford, Clarendon, 2002, ISBN
978-019-873-085-9 Ajánlott irodalom: BRAUDEL, Fernand, Anyagi kultúra, gazdaság és
kapitalizmus. XV-XVIII. század. A mindennapi élet struktúrái: a lehetséges és
a lehetetlen, Budapest, Gutta, 2004, ISBN 963-214-729-4 CHAUNU, Pierre, A klasszikus Európa, Budapest, Osiris,
2001, ISBN 963-379-671-7 POUNDS, Norman, GREVILLE, John, Európa történeti földrajza, Budapest, Osiris, 2003, ISBN 963-389-384-4 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása,
amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
tudása A hallgató megismerheti a korszak meghatározó történeti
összefüggéseit, eseményeit, dátumait A hallgató megismerkedhet a korszak legfőbb
forrásanyagával képességei A kurzus célja, hogy a hallgató megfelelően ismerje és
alkalmazni tudja a főbb forrásanyagot |