Tantárgy adatlapja
A kurzus áttekintést ad a 19. századi irodalmi és művészeti irányzatok fejlődéséről, a műfajokról: regény, költészet, színház; romantika, realizmus, Parnasse, szimbolizmus, naturalizmus. Az irodalmi ismereteket a hallgatók kulturális és történelmi kontextusba ágyazva sajátíthatják el: a gótika megújulása, romantikus természetszemlélet, pozitivizmus, idealizmus. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Tadié, Jean-Yves, Introduction a la vie littéraire du XIXeme siecle, Paris, Dunod, 1998, ISBN 2-100-03770-6 Pichois, Claude, Milner, Max, Histoire de la littérature française de Chateaubriand a Baudelaire, 1820-1869, Paris, Flammarion, 1996, ISBN 2-080-70963-1 Jean-Pierre Bertrand, Pascal Durand, La Modernité Romantique: De Lamartine A Nerval, éd. Les Impressions Nouvelles, 2006 Paris-Bruxelles Colette Becker,Jean-Louis Cabanes Le Roman au xixe siecle: l'explosion du genre Éditions Bréal, 2001. Chateaubriand, Atala; Stendhal, Le rouge et le noir; Hugo, Victor, Notre-Dame de Paris; Balzac, La peau de chagrin; Flaubert, Madame Bovary; Zola, Nana; Baudelaire, Verlaine, Rimbaud, Mallarmé versei |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - Tisztában van az adott újlatin nyelv és kultúra jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel. - Ismeri az adott újlatin nyelv egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) szakkifejezéseit. b) képességei - Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert. - Műfajilag sokszínű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez az adott újlatin nyelven. |