Tantárgy adatlapja
Gyermekjogok a nemzetközi gyermekjogi dokumentumokban, különös tekintettel a ENSZ 1989-es New York-i Gyermekjogi Egyezményre, az ahhoz kapcsolódó fakultatív jegyzőkönyvekre, jelentésekre. Gyermekjogok a hazai jogszabályok tükrében. A gyermeki jogok alakulásának története. A kora gyermekkori szolgáltatásokhoz való hozzáféréshez való jog. Gyermeki jogok az oktatásügy területén. Gyermeki jogok az egészségügyben. Gyermeki jogok és a gyermekvédelem. Gyermekek szerepe a családban. Gyermekek családból való kiemelésének kérdései. A fogyatékos gyermekek jogai. Nemzetiségi kisebbségi csoportból származó gyermekek helyzete és jogai. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
ENSZ [United Nations] (1948). Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata. Egyesült Nemzetek Szervezete. http://www.un-documents.net/a3r217a.htm ENSZ [United Nations] (1959). A gyermek jogairól szóló nyilatkozat. Egyesült Nemzetek Szervezete, 1959. november 20. http://www.un-documents.net/a14r1386.htm ENSZ [United Nations] (1989). A gyermek jogairól szóló egyezmény (Convention on the Rights of the Child). Egyesült Nemzetek Szervezete, 1989. november 20. http://www.un-documents.net/crc.htm 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról 2007. évi XCII. törvény a Fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló egyezmény és az ahhoz kapcsolódó Fakultatív Jegyzőkönyv kihirdetéséről |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átlátja a szakmapolitikai fejlesztési irányokat, ismeri az oktatási rendszerek fejlesztésének európai é s világtendenciáit szakterülete és a hozzá kapcsolódó egyéb ágazati ellátó rendszerek működésének szabályozását és összefüggéseit. b) képességei Képes tájékozódni a nemzetközi dokumentumokban és a hazai jogszabályokban a gyermekek jogait illetően. c) attitűdje Kreatív megoldásokat keres adott témakörök mély megismerésére, a releváns kutatási módszerek alkalmazására, nyitott a kutatási kooperációra, felismeri a közös munka jelentőségét. Motivált, kezdeményező innovatív fejlesztésekben, kezdeményező szerepet vállal munkahelyi szervezetében. d) autonómiája és felelőssége Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és vezetett szerepeket is hatékonyan betölt. |