Tantárgy adatlapja
A gyógypedagógia-történet tárgya, kutatási módszerei, határtudományai. Fogyatékosságkép és gyógyító nevelés az ókori és középkori kultúrákban. A kereszténység gyermekképe, pedagógiája, fogyatékosságképe. A fogyatékosokkal kapcsolatos attitűd és bánásmód alakulása. A reneszánsz és a humanizmus gyermekképe, felfogásmódok a fogyatékosokról. A reformáció képviselőinek gondolatai a fogyatékkal élőkről. A gyógyító pedagógiai eljárások fejlődése. A felvilágosodás képe a gyermekről, a fogyatékkal élőkről. A 18-19. század pedagógiai-gyógypedagógiai irányzatai. A fogyatékos gyermekről alkotott kép változásai. A fogyatékosok intézményes nevelésének kialakulása, első intézmények és alapítók. Módszertani iskolák és irányzatok. Paradigmák a gyógypedagógia újkori történetének értelmezéséhez. A magyar gyógypedagógia története napjainkig. Integráció, inklúzió.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kálmán Zsófia és Könczei György (2002): A Taigetosztól az esélyegyenlőségig. Osiris Kiadó, Budapest. ISBN 9633893119
Gordosné Szabó Anna (1997): Gyógypedagógia-történet I-II. kötet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. ISBN nélkül
Magyar Adél (2018): Fejezetek az értelmifogyatékosság-kép történetéből. Gondolat kiadó, Budapest. ISBN 9789636938031
Ajánlott irodalom:
Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. ISBN 9631627829
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a fogyatékosságügy, a gyógypedagógia és a gyógypedagógiához kapcsolódó alapfogalmakat.
Ismeri a fogyatékos, sérült, akadályozott személyekre vonatkozó történeti elemeit, alapvető társadalmi folyamatait, főbb elméleteit
Átfogó ismeretekkel rendelkezik az általános pedagógia, nevelés- és oktatáselmélet, andragógia, alternatív- és reformpedagógiai koncepciók, pedagógiai projektek területéről és azok gyógypedagógiai adaptációs lehetőségeiről.
b) képességei
Képes saját pedagógiai tevékenysége hatását felmérni, és kritikusan elemezni, pedagógiai tapasztalatait és nézeteit reflektív módon értelmezni, értékelni, majd ezek alapján a szükséges önkorrekciót végrehajtani.
Alapvető kutatásmódszertani ismereteit adaptív módon alkalmazza, felismeri, hogy az adott fogyatékossági csoportnak és kutatási témának megfelelően milyen kutatási módszert célszerű alkalmazni.
Tudományos igényű szakszövegeket a saját szakterületén legalább egy idegen nyelven is önállóan olvas, a fogyatékosságügy és gyógypedagógia alapvető szakirodalmait megérti.
Képes a szakirodalom reflektív értelmezésére, elemzésére.
Felismeri egy módszer tudományos megalapozottságának meglétét vagy hiányát.
Képes a szakmai képzéssel és különösen a saját szakterületével, szakterületeivel kapcsolatos gondolatok, érzések és tények szóban és írásban történő megértésére, kifejezésére és értelmezésére különböző társadalmi, gazdasági és kulturális kontextusokban.
Képes a team-munkához szükséges kooperációra, kommunikációra
c) attitűdje
A fogyatékos emberekkel kapcsolatos társadalmi és történeti folyamatokat, megközelítéseket összefüggéseiben látja, ezeken keresztül reflektál a jelen problémáira, ezekről megalapozott szakmai véleményt formál, és kulturált vitát folytat.
Mérlegeli a szakmai problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségeit.
d) autonómiája és felelőssége
Tudományosan és módszertanilag megalapozott fogyatékosságügyi és gyógypedagógiai nézeteit és döntéseit felelősséggel vállalja.
Tudatosan képviseli a gyógypedagógia és határtudományai/társtudományai módszertani kultúráját.
Mérlegeli a szakmai problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségeit. A mindennapi gyógypedagógiai fejlesztő munka, a gyógypedagógiai kutatások, az innovatív tevékenységek során nyitott a team-munkára.
Törekszik az ön- és társismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére.
Szakmai, nyelvi készségeit az élethosszig tartó tanulás jegyében karban tartja és fejleszti.