Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy felkészítse a hallgatót az információs kor kihívásainak kezelésére, a digitális technikák módszertanilag megalapozott, tudatos használatára, és ezáltal képessé váljék a rábízott gyermeknek átadni azokat a képességeket és készségeket, amelyek elengedhetetlenek a 21. századi munkaerőpiacon.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
Információs műveltség fogalma és összetevői
Digitális kompetencia összetevői
A digitális kompetencia keretrendszerei, szakmai kritériumszintjei, (DigComp, DigComp EDU)
Információ tárolás, felhasználás és megosztás szabályai
Információs hatékonyság összetevői, 6K modell
Tanulástervezési modellek
Információs biztonság összetevői
A projektpedagógia alapjai
Tanulástámogató rendszerek és eszközök alkalmazása, tanulócsoportra optimalizálása
Digitális együttműködési terek kialakítása és használata
Digitális mérés-értékelési eszközök alkalmazása
Az inkluzív nevelés elősegítése digitális eszközök által
Algoritmikus és analitikus gondolkodás fejlesztésének lehetőségei
A GMI eszközök tudatos alkalmazása az oktatási folyamatban
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Dancs, G. E. (2021). Én, az ONLINE?! pedagógus -avagy, hogyan igazodjunk el az információs technológiák rengetegében. Budapest, Neteducatio. ISBN 9786155718366
Polonyi, T.; Abari, K.; Szabó, F. (szerk.) (2019) Innováció az oktatásban. Budapest, Oriold és Társai Kiadó
Prievara, T. (2015) A 21. századi tanár Egy pedagógiai szemléletváltás személyes története. Budapest, Neteducatio, ISBN 9786158032803
Szőke-Milinte, E. (2020). Szőke-Milinte Enikő Információ Média(tudatosság) Műveltség. Információ-Média (Tudatosság)-Műveltség. A Z Generáció Tanulása. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem. https://www.academia.edu/49943509/Szőke_Milinte_Enikő_Információ_Média_tudatosság_Műveltség
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Baditzné Pálvölgyi K. és Jakab, L. (2023) A mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségei a tanításban: kezdeti tapasztalatok és jógyakorlatok. Anyanyelv-pedagógia 16 (3). pp. 47-78. ISSN 2060-0623
Bognár, A. (2024) Padlórobot műhely – Ötletgyűjtemény és gyakorlati útmutató pedagógusoknak. Budapest, Neteducatio. ISBN: 9786155718625
Lénárd, András (szerk.) (2024) Robotika, kódolás, digitalizáció kisgyermekkorban. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó (2024), ISBN: 9789634896098
Európai Unió Tanácsa (2016). A médiaműveltség és a kritikus gondolkodás oktatás és képzés segítségével történő fejlesztéséről https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9641-2016-INIT/en/pdf
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A hallgatók megismerik és alkalmazzák az egyéni tanulási utak kialakításának lehetőségeit, az adaptív tanulási lehetőségeket, a kollaboratív eszközök segítségével történő tanulásszervezési módokat, elősegítve ezáltal a rájuk bízott tanulók személyiségfejlődését, és az inkluzív nevelés megvalósulását. Megismerik a tudatos és biztonságos digitális lét szükséges feltételeit, az információk tárolásának, megosztásának, felhasználásának szabályos és etikus eljárásait.
b) képességei
A tanulástervezés és tanulástámogatás eszközrendszerét felhasználva képessé válnak aktív tanulási környezet kialakítására. Képessé válnak a tudatos komplex pedagógia tervezést is támogató mérés-értékelési rendszer kialakítására, építve a tanulói igényekre.
c) attitűdje
Nyitott a technológia adta legújabb tanulási és tanítási lehetőségek megismerésére és alkalmazására. Kész részt vállalni a digitális tanulástámogatással kapcsolatos fejlesztési, innovációs tevékenységben.
d) autonómiája és felelőssége
Nyitottá válnak az innovációk befogadására és alkalmazására.