Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Információs műveltség és digitális tanulástámogatás
Tárgy kódja: BOLTP03300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Fodor Richárd
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy célja, hogy felkészítse a hallgatót az információs kor kihívásainak kezelésére, a digitális technikák módszertanilag megalapozott, tudatos használatára, és ezáltal képessé váljék a rábízott gyermeknek átadni azokat a képességeket és készségeket, amelyek elengedhetetlenek a 21. századi munkaerőpiacon.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

Információs műveltség fogalma és összetevői

Digitális kompetencia összetevői

A digitális kompetencia keretrendszerei, szakmai kritériumszintjei, (DigComp, DigComp EDU)

Információ tárolás, felhasználás és megosztás szabályai

Információs hatékonyság összetevői, 6K modell

Tanulástervezési modellek

Információs biztonság összetevői

A projektpedagógia alapjai

Tanulástámogató rendszerek és eszközök alkalmazása, tanulócsoportra optimalizálása

Digitális együttműködési terek kialakítása és használata

Digitális mérés-értékelési eszközök alkalmazása

Az inkluzív nevelés elősegítése digitális eszközök által

Algoritmikus és analitikus gondolkodás fejlesztésének lehetőségei

A GMI eszközök tudatos alkalmazása az oktatási folyamatban

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Dancs, G. E. (2021). Én, az ONLINE?! pedagógus -avagy, hogyan igazodjunk el az információs technológiák rengetegében. Budapest, Neteducatio. ISBN 9786155718366

Polonyi, T.; Abari, K.; Szabó, F. (szerk.) (2019) Innováció az oktatásban. Budapest, Oriold és Társai Kiadó

Prievara, T. (2015) A 21. századi tanár Egy pedagógiai szemléletváltás személyes története. Budapest, Neteducatio, ISBN 9786158032803

Szőke-Milinte, E. (2020). Szőke-Milinte Enikő Információ Média(tudatosság) Műveltség. Információ-Média (Tudatosság)-Műveltség. A Z Generáció Tanulása. Budapest, Pázmány Péter Katolikus Egyetem. https://www.academia.edu/49943509/Szőke_Milinte_Enikő_Információ_Média_tudatosság_Műveltség

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Baditzné Pálvölgyi K. és Jakab, L. (2023) A mesterséges intelligencia alkalmazási lehetőségei a tanításban: kezdeti tapasztalatok és jógyakorlatok. Anyanyelv-pedagógia 16 (3). pp. 47-78. ISSN 2060-0623

Bognár, A. (2024) Padlórobot műhely – Ötletgyűjtemény és gyakorlati útmutató pedagógusoknak. Budapest, Neteducatio. ISBN: 9786155718625

Lénárd, András (szerk.) (2024) Robotika, kódolás, digitalizáció kisgyermekkorban. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó (2024), ISBN: 9789634896098

Európai Unió Tanácsa (2016). A médiaműveltség és a kritikus gondolkodás oktatás és képzés segítségével történő fejlesztéséről https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9641-2016-INIT/en/pdf

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgatók megismerik és alkalmazzák az egyéni tanulási utak kialakításának lehetőségeit, az adaptív tanulási lehetőségeket, a kollaboratív eszközök segítségével történő tanulásszervezési módokat, elősegítve ezáltal a rájuk bízott tanulók személyiségfejlődését, és az inkluzív nevelés megvalósulását. Megismerik a tudatos és biztonságos digitális lét szükséges feltételeit, az információk tárolásának, megosztásának, felhasználásának szabályos és etikus eljárásait.

b) képességei

A tanulástervezés és tanulástámogatás eszközrendszerét felhasználva képessé válnak aktív tanulási környezet kialakítására. Képessé válnak a tudatos komplex pedagógia tervezést is támogató mérés-értékelési rendszer kialakítására, építve a tanulói igényekre.

c) attitűdje

Nyitott a technológia adta legújabb tanulási és tanítási lehetőségek megismerésére és alkalmazására. Kész részt vállalni a digitális tanulástámogatással kapcsolatos fejlesztési, innovációs tevékenységben.

d) autonómiája és felelőssége

Nyitottá válnak az innovációk befogadására és alkalmazására.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

angol nyelv és kultúra tanára BMLP-XAN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
filmművészeti tanár részképzés BVLP-XFMT Vendéghallgató Levelező magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HOLH-XHN osztatlan képzés Levelező magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HMLH-XHN2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév HTK
magyar nyelv és irodalom szakos tanár BMLP-XMA2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BVLP-XSZMT Vendéghallgató Levelező magyar 2 félév BTK
történelemtanár BMLP-XTOR2 mesterképzés (MA/MSc) Levelező magyar 2 félév BTK
szechenyi-img-alt