Tantárgy adatlapja
A félév során a résztvevők megismerkednek az
interjúzás módszerével, annak elméleti és gyakorlati ismereteivel. Az
interjúkészítéstől az interjú eredményeinek összegzéséig a hallgatók
elsajátítják a különféle interjú típusokat és elemzési technikákat. A kurzus nagy részében a hallgatók elsősorban azokat
a szituációkat gyakorolják be, melyekkel a szociális segítés hipotetikus
helyzeteiben szembenézhetnek (lásd családsegítőkben, gyermekjóléti
központokban, börtönökben, nevelőintézetekben, iskolákban stb. felvett
interjúk, célzott segítő „szakmai beszélgetések”). A félév során különös
gondot fordítunk az első interjú készítés elsajátítására. A kurzus külön figyelmet szentel - az interjúzás
módszertani ismeretei mellett – olyan kompetenciák kiépítésére, mint a verbális
és nonverbális kommunikációs elemek és használhatóságuk, bizalomteremtés, a
jó és rossz kérdések megkülönböztetése, motiválás a kitárulkozásra, az
ellenállás „letörése”, irányítás és irányíthatóság, megértő meghallgatás. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: Mason,
Jennifer, Kvalitatív kutatás, Budapest, Jószöveg Műhely, 2005, ISBN
963-7052-07-0 Kvale, Steinar,
Az interjú, Bevezetés a kvalitatív kutatás interjútechnikába, Budapest, Jószöveg
Műhely, 2005, ISBN 963-7052-08-9 Kleining, Gerhard,
A kvalitatív
társadalomkutatás
módszerének vázlata, In:
Szociológiai Figyelő 1987/3. sz., p. 49–75. Ajánlott irodalom: Gillham, Bill, Research
Interviewing, New York, Open University Press, 2005, ISBN 0-335-21586-6 Bögre Zsuzsa, Élettörténeti módszer
elméletben és gyakorlatban, In: Szociológia Szemle 2003/1. sz., p.
155-168. |