Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tanegység célja, hogy a hallgatók csoportos, gyakorlat orientált formában ismerkedjenek meg a kommunikáció alapvető szabályaival és sajátítsák el azok készségszintű működtetését.
Cél a saját élmény szerzése a tréningmódszerről, és a közösségépítés, valamint az önismereti érzékenység fokozása, a kommunikációs képességek fejlesztése.
Kapcsolatépítési, önismereti és kommunikációs gyakorlatok, reflexiók és tapasztalatok megbeszélése.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A képesség- és személyiségfejlesztő csoportban elsajátítandó elméleti ismeretek közé tartozik az önismeret és önfejlesztés, azaz a saját erősségek, gyengeségek és fejlődési lehetőségek felismerése. Továbbá a kommunikációs készségek felméréséhez és fejlesztéséhez szükséges elméleti modellek megismerése. A csoportdinamika és együttműködés fejlesztése, vagyis a csoportok működésének megértése, szerepek és konfliktuskezelés elmélete. Fontos elem a motiváció és célkitűzés, vagyis a belső motiváció erősítése, reális és elérhető célok meghatározása módszertanának elsajátítása. Végezetül a stresszkezelés és érzelmi intelligencia, azaz az érzelmek felismerésének módszertana.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A képesség- és személyiségfejlesztő csoportban a résztvevők elsajátítják az önismeret és önreflexió technikáit, hogy tudatosabbá váljanak saját erősségeik és fejlesztendő területeik terén. Fejlesztik a kommunikációs és konfliktuskezelési készségeiket, hogy hatékonyabban mozogjanak társas helyzetekben. Megtanulják a stresszkezelés és érzelmi intelligencia gyakorlati alapjait, hogy kiegyensúlyozottabb életet élhessenek. Gyakorolják a csoportmunkát és az együttműködést, hogy jobban boldoguljanak közösségi és munkahelyi környezetben. Kreatív és problémamegoldó gondolkodásukat is fejlesztik, hogy rugalmasabban alkalmazkodjanak a kihívásokhoz.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Géczy Anna, Segítő kapcsolat, kommunikáció, etika, In: HÁMORI Eszter (szerk.), Pszichológiai eszközök az ember megismeréséhez, Budapest, Bölcsész Konzorcium, 2006. ISBN 9639704008
Egan, Gerard, A segítő készségek fejlesztése. Gyakorlatok és munkafüzet, Budapest, Eötvös Kiadó, 2009. ISBN 978-9632840710
Bishop, Sue, Asszertivitás, Budapest, Manager Könyvkiadó, 2008. ISBN 9789639912045
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Tringer, L., A pszichoterápia kommunikációelméleti alapjai, In: Kalmár Sándor (szerk.), A Pszichiátriai Osztályon alkalmazott pszichiátriai propedeutika, Budapest, Egis Gyógyszergyár Rt., 2001. p. 5-22. ISBN 9630075873
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Önismeret erősödése: a résztvevők tisztábban látják erősségeiket, fejlesztendő területeiket és személyes céljaikat. Kommunikációs készségek javulása: magabiztosabb és hatékonyabb verbális és nonverbális kommunikáció. Empátia és érzelmi intelligencia fejlődése: jobb kapcsolatok kialakítása és fenntartása másokkal. Önbizalom növekedése: erősödő önértékelés és határozottabb fellépés különböző helyzetekben. Hatékonyabb konfliktuskezelés: konstruktív megoldások keresése és érdekérvényesítés fejlesztése. Csapatmunka és együttműködés fejlesztése: hatékonyabb részvétel csoportos tevékenységekben. Stresszkezelés és rugalmasság: a kihívásokkal való hatékonyabb megküzdés képessége. Célkitűzés és motiváció javulása: reális célok kitűzése és elérésükhöz szükséges belső erőforrások mozgósítása. Önérvényesítés és döntéshozatal fejlődése: tudatosabb és felelősségteljesebb választások meghozatala. Önfejlesztés folytatására való képesség erősödése: a tanultak beépítése a mindennapokba, élethosszig tartó fejlődés elősegítése.