Tantárgy adatlapja
A tanegység célja, hogy a hallgatók csoportos, gyakorlat orientált formában ismerkedjenek meg a kommunikáció alapvető szabályaival és sajátítsák el azok készségszintű működtetését.
Cél a saját élmény szerzése a tréningmódszerről, és a közösségépítés, valamint az önismereti érzékenység fokozása, a kommunikációs képességek fejlesztése.
Kapcsolatépítési, önismereti és kommunikációs gyakorlatok, reflexiók és tapasztalatok megbeszélése.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Géczy Anna, Segítő kapcsolat, kommunikáció, etika, In: HÁMORI Eszter (szerk.), Pszichológiai eszközök az ember megismeréséhez, Budapest, Bölcsész Konzorcium, 2006. ISBN 963-9704-00-8
Egan, Gerard, A segítő készségek fejlesztése. Gyakorlatok és munkafüzet, Budapest, Eötvös Kiadó, 2009. ISBN 978-963-284-071-0
Bishop, Sue, Asszertivitás, Budapest, Manager Könyvkiadó, 2008. ISBN 978-963-9912-04-5
Ajánlott irodalom:
TRINGER, L., A pszichoterápia kommunikációelméleti alapjai, In: KALMÁR Sándor (szerk.), A Pszichiátriai Osztályon alkalmazott pszichiátriai propedeutika, Budapest, Egis Gyógyszergyár Rt., 2001. p. 5-22.
ISBN 963-00-7587-3
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van azzal, hogy a szakképzettséggel ell&aa
cute;tható feladatkör a pszichológus-asszisztensi munkakörnek felel meg.
b) képességei
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
c) attitűdje
Képes a kooperatív együttműködésre, csoportos feladatok megoldására.
Rendelkezik hatékony kommunikációs és problémamegoldó készséggel.
Rendelkezik egyéni munkájában reális önismerettel, önértékeléssel, sikerorientáltsággal.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.