Tantárgy adatlapja
Az előadáshoz, annak átfogó jellegéhez kapcsolódva, az egyes művekkel, életművekkel, az irodalmi jelenségekkel és folyamatokkal való aktív, értelmezői viszony kialakítása a szemináriumok célja. Konkretizálja az irodalomelméleti és irodalomtörténeti kurzusok általános megfigyeléseit az adott korszak vonatkozásában. Lehetőséget tesz a finomabb, árnyaltabb, kreatívabb megközelítésre.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
A szemináriumvezetők kijelölése szerinti művek és szakirodalom. A 19. századi magyar irodalom kiemelkedő alkotásai, valamint mértékadó monográfiák és tanulmányok a magyar klasszikus irodalom legjelentősebb alkotóiról, illetve műveiről.
Általánosságban használható:
A magyar irodalom történetei, II., 1800–1919, főszerk. SZEGEDY-MASZÁK Mihály, Bp., Gondolat, 2007. ISBN 9789636930080
Magyar irodalom, szerk. GINTLI Tibor, Bp., Akadémiai, 2011. ISBN 9789630589499
BÍRÓ Ferenc, A felvilágosodás korának magyar irodalma3, Balassi, Bp. 1998. ISBN 9635062354
EISEMANN György, A romantikától a modernség felé (Vonások a 19. századi magyar líra korszakváltásához), = UŐ., A folytatódó romantika, Bp., Orpheusz, 1999. ISBN 9639101451
IMRE László, Műfajok létformája XIX. századi epikánkban, Debrecen, Kossuth,1997.ISBN 9634721230
VADERNA Gábor, A költészet születése. A magyarországi költészet társadalomtörténete a 19. század első évtizedeiben, Universitas Kiadó, Bp., 2017. ISBN 9789639671641
KERÉNYI Ferenc, Vörösmarty-Petőfi-Mad&
aacute;ch, Osiris Kiadó, Bp., (Osiris irodalomtörténet) 2022. ISBN 9789632764603
„Ki vagyok én?” Nem mondom meg... Tanulmányok Petőfiről, szerk. Szilágyi Márton, Budapest, Petőfi Irodalmi Múzeum 2014. ISBN 9789639401976
S. Varga Pál, A nemzeti költészet csarnokai. A nemzeti irodalom fogalmi rendszerei a 19. századi magyar irodalomtörténeti gondolkodásban, Balassi Kiadó, Budapest, 2005.
ISBN 963-506-6120
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a magyar nyelv és irodalom legfontosabb jelenségeinek és azok tagolódásának, általánosan elfogadott jellemzőinek és adatainak, a magyar nyelvi és irodalmi hagyomány legfontosabb szövegeinek és alkotóinak körében.
Európai és kulturális kontextusukra való kitekintéssel ismeri a magyar nyelv és irodalom kommunikációs formáinak, szövegtípusainak, történeti folyamatainak és jelentős korszakainak fő sajátosságait.
Tájékozott a magyar nyelvű szövegek és kulturális jelenségek nyelvi és irodalmi értelmezésének ismert eljárásai és módszerei, valamint ezek szakmailag elfogadott kontextusai és értékelései terén.
Jártasságot szerez a régi irodalmi szövegek különféle szempontú megközelítésében, elemzésében.
b) képességei
Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.
A nyelvtudomány és az irodalomtudomány jellemző kérdéseiről több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban képes írni és beszélni.
Képes a magyar nyelv és irodalom műfajilag sokszínű szövegeit és az ezekhez kapcsolódó kulturális jelenségeket a nyelvtudomány, illetve az irodalomtudomány s
zempontjából értelmezni.