Tantárgy adatlapja
A tárgy segítséget ad a társadalmi mikro- és makro hálózatok megismeréséhez és elemzéséhez. A kurzus során a hallgatók áttekintést kapnak a közösségek, valamint az interperszonális kapcsolatok szociológiai koncepcióiról, a hálózat szerepéről és értelmezéséről kiscsoportok szintjén. Megismerkednek a hallgatók a hálózatok értelmezésével és szerepével társadalmi szinten valamint a globalizált társadalmak közötti értelmezési lehetőségekkel. A félév során bevezetést kapnak a kapcsolatháló kutatás módszereibe és felhasználási lehetőségeibe, valamint az úgynevezett „hálózatkutatás” elméletébe és aktuális kérdéseibe. A kurzus kitér az internetes kommunikáció és az ezzel kapcsolatos értékváltozások jellegzetességeire.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Angelusz, R. – Tardos, R. (1998) A kapcsolathálózati erőforrások átrendeződésének tendenciái a kilencvenes években. In: Kolosi, T. – Tóth, I. Gy. – Vukovich, Gy. (szerk) Társadalmi riport 1998, TÁRKI, Budapest 237–256.p. Elektronikusan elérhető:
http://www.tarsadalomkutatas.hu/kkk.php?TPUBL-A-118/publikaciok/tpubl_a_118.pdf
Buda,B. (2011) Kapcsolathálózatok. Lege Artis Medicina 2011. 21(5). 402–403.p. Elektronikusan elérhető: http://www.elitmed.hu/upload/pdf/kapcsolathalozatok-7620.pdf
Csermely, P. Társadalmi hálózatok. Vince Kiadó, Budapest. (2005)
Csizmadia, Z. (2002) Robert D. Putnam: Bowling alone. The Collapse and Revival of American Community. Szociológiai Szemle 2002/3. 183–193.p.
Ferencz Magdolna (2010) Közel s távol: kommunikáció az internetes ismertségi hálózatok tematikus fórumain. I. Jel-Kép 2010/ 3-4. 39-59.p. Elektronikusan elérhető: http://apps.arcanum.hu/app/jelkep/view/JelKep_2010_1-2/?pg=2&layout=s
Ferencz Magdolna (2011) Közel s távol: kommunikáció az internetes ismer
tségi hálózatok tematikus fórumain II. Jel-kép 2011/ 4. 35-56.p.
Skrabski, Á.- Kopp, M. (2008) A bizalom, mint a társadalmi tőke központi jellemzője. Vigilia, 10722-730. Elektronikusan elérhető: http://www.vigilia.hu/2008/10/skrabski.htm
Szántó, Z.- Tóth, I. Gy. (1993) Társadalmi hálózatok elemzése. In: Gazdaság és társadalom, Aula Kiadó 30-55.p. Elektronikusan elérhető: http://www.socialnetwork.hu/cikkek/szanto_toth_cikk.pdf
Tardos R. (1995) Kapcsolathálózati megközelítés: új paradigma? Szociológiai Szemle, 1995/4. 73.80.p. Elektronikusan elérhető: http://www.szociologia.hu/dynamic/9504tardos.htm
Utasi, Á. (1991) Az interperszonális kapcsolatok néhány nemzeti sajátossága. In: uő. (szerk) Társas kapcsolatok. Gondolat Kiadó, Budapest. 169-193. p.
Barabási Albert-László: Villanások – a jövő kiszámítható (Nyitott Könyvműhely, 2010., ISBN 9789633100141)
Barabási Albert-László: Behálózva – a hálózatok új tudománya (Magyar Könyvklub, 2003., ISBN 963547895X)
Bourdieu, P. (2010): Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. In Angelusz Róbert – Éber Márk
Castells, M. (2005): Az információ kora (ford. Rohonyi András). Gazdaság, társadalom és kultúra. A
Ajánlott irodalom:
Demeter, M., Toth, T. (2020): The world-systemic network of global elite sociology: the western male monoculture at faculties of the top one-hundred sociology departments of the world. Scientometrics 124, 2469–2495 (2020). https://doi.org/10.1007/s11192-020-03563-w
Érdi, P. (2021): Rangsorolás. Budapest: Typotex Kiadó.
Kollár, D. (2021): ’Max Weber and the chemistry of the Protestant ethic’, Social Science Information, 60(4), pp. 504–521. doi: 10.1177/0590184211052874.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Elmélyült ismeretekkel rendelkezik szűkebb szakterületének minden fontosabb szegmenséről, érti a szociológiában meghatározó folyamatokat.
b) képességei
Szűkebb szakterületén képes a társadalmi problémák és konfliktusok okainak és hatásmechanizmusainak elemzésére és összegző értékelésére.
A szakmailag megb&iacut
e;zható forrásokra és azok gyakorlati tapasztalataira alapozva képes a szakterülete szempontjából releváns fogalomkészletre, argumentációra és következtetésekre épülő szociológiai elemzéseket készíteni.