Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja:
A tárgy keretében a hallgatók képessé válnak a helyi problémák egyedi, helyi szintű kezelésére, a közösség erőforrásainak jobb kihasználására képesek lesznek felismerni és megfogalmazni a közösségek problémáit, megismerik a közösségfejlesztés tevékenységeit. Alkalmazni tudják a település, a szomszédság, a közösség megismerésének technikáit, megtanulják az erőforrások feltárásának és mobilizálásának módszereit és felkészülté válnak a helyi politika, a helyi társadalom, a helyi nyilvánosság formálására.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
PATAKI Ferenc, Közösségi társadalom - eszmény és valóság, Budapest, Kossuth, 1988. ISBN 963-09-3285-7
HARKAI Nóra, Közösség és közösségi munka, Budapest, Közösségfejlesztők Egyesülete, 2006. ISBN 963-06-1368-9
Ajánlott irodalom:
GOSZTONYI Géza (szerk.), Szociális munka elmélete és gyakorlata III. kötet, Közösségi szociális munka, Budapest, Semmelweis, 1996. ISBN 963-81-5458-6
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a szociális segítségnyújtáshoz szükséges, elsősorban társadalomismereti, társadalom- és szociálpolitikai, szociális munkára vonatkozó, másrészt pszichológiai, jogi, igazgatási, egészségügyi, pedagógiai ismeretrendszerek alapjait.
Ismeri a különböző társadalmi és szociális problémákat, a kielégítetlen szükségleteket, a veszélyeztető tényezőket.
Ismerettel rendelkezik a társadalomról, a szociálpedagógia felhasználóiról, célcsoportjairól és azok környezetéről.
Ismeri a szociálpedagógia színtereit, a szociálpedagógiában alkalmazott munkaformákat, módszereket.
b) képességei
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére.
Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására.
Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására.
c) attitűdje
Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Munkáját kapcsolatteremtés- és fenntartás, konfliktusmegoldási készség, lokális és globális problémák iránti érzékenység és megoldási készség, empátia, kooperáció, segítő attitűd és fejlett kommunikációs készség jellemzi.
Ismereteit empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással alkalmazza.
d) autonómiája és felelőssége
Önálló, konstruktív és erős érdekérvényesítő az intézményen belüli és kívüli szakmai együttműködések során.
Felelősséget vállal az egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel végzett szociálpedagógiai tevékenységért.