Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a „development in context” fogalmának tartalmi kibontása, a fejlődésre, szocializációra vonatkozó alapismeretek szélesebb kontextusba helyezése és értelmezése. A pszichológia, mint tudomány értelmezési kereteinek és határainak elemzése.
Témakörök:
A kultúra, mint a fejlődés és személyiség kialakulásának jelentést adó kerete.
Családformák az eltérő kultúrákban.
Kulturális eltérések, sajátosságok a szocializáció céljaiban és gyakorlatában: nemi szerepek, gyereknevelés, szexualitás, párválasztás különbségei.
A média jelenléte és szerepe az eltérő kultúrákban.
A tömegkommunikáció módosító hatása a felnevelkedés körülményeire
Életkori sajátosságok a médiahasználatban.
A társadalmi csoportok média-reprezentációja.
Társadalmi normák és magatartásminták a médiában.
A szülők és nevelők szerepe a médiaértésben és médiahasználatban
A médiumok nem szándékos hatása: értékszocializáció, identitás.
A médiumok szándékos hatása: reklámpszichológia, fogyasztói társadalom.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Buckingham, D.: A gyermekkor halála után: felnőni az elektronikus média világában. Helikon Kiadó, Budapest, 2002.
Gerbner, G.: A média rejtett üzenete. Osiris Kiadó, Budapes
t, 2000.
Kósa,É. (2014): A média: a változások oka vagy eszköze? A generációs szakadékról. In: Lányi, A.; László, M. (szerk.): Se vele, se nélküle? Tanulmányok a médiáról. CompLex Kiadó, Budapest, 191-217.
Kósa,É., Berta,J. (szerk.) (2015): Médiaszocializáció. Wolters Kluver Kiadó. Budapest.
Roopnarine J. L., Carter, D. B.,(eds.): Parent-Child Socialization in Diverse Cultures. Alex Publishing Corporation, Norwood, New Jersey. 1992.
Ajánlott irodalom:
Vajda Zs., Kósa É.: Neveléslélektan. Osiris Kiadó, Budapest, 2005. 364-374., 381-398., 420-431.