Tantárgy adatlapja
A kurzus célja a „development in context” fogalmának tartalmi kibontása, a fejlődésre, szocializációra vonatkozó alapismeretek szélesebb kontextusba helyezése és értelmezése. A pszichológia, mint tudomány értelmezési kereteinek és határainak elemzése.
Témakörök:
A kultúra, mint a fejlődés és személyiség kialakulásának jelentést adó kerete.
Családformák az eltérő kultúrákban.
Kulturális eltérések, sajátosságok a szocializáció céljaiban és gyakorlatában: nemi szerepek, gyereknevelés, szexualitás, párválasztás különbségei.
A média jelenléte és szerepe az eltérő kultúrákban.
A tömegkommunikáció módosító hatása a felnevelkedés körülményeire
Életkori sajátosságok a médiahasználatban.
A társadalmi csoportok média-reprezentációja.
Társadalmi normák és magatartásminták a médiában.
A szülők és nevelők szerepe a médiaértésben és médiahasználatban
A médiumok nem szándékos hatása: értékszocializáció, identitás.
A médiumok szándékos hatása: reklámpszichológia, fogyasztói társadalom.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Buckingham, D.: A gyermekkor halála után: felnőni az elektronikus média világában. Helikon Kiadó, Budapest, 2002.
Gerbner, G.: A média rejtett üzenete. Osiris Kiadó, Budapest, 2000.
Kósa, an style='mso-spacerun:yes'>
Kósa, É., Berta, J. (szerk.) (2015): Médiaszocializáció. Wolters Kluver Kiadó. Budapest.
Roopnarine J. L., Carter, D. B.,(eds.): Parent-Child Socialization in Diverse Cultures. Alex Publishing Corporation, Norwood, New Jersey. 1992.
Ajánlott irodalom:
Vajda Zs., Kósa É.: Neveléslélektan. Osiris Kiadó, Budapest, 2005. 364-374., 381-398., 420-431.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Részleteiben átlátja a pszichológia tudományos elméleti problémáit, rálátással rendelkezik a tudomány történeti fejlődésére, és képes átlátni folyamatszerű összefüggéseket.
Átfogó tájékozottsággal és ismeretekkel rendelkezik az interperszonális és interkulturális pszichológia és társtudományok szakirodalmában.
Ismeri és érti a tudományos kutatás, szakmai önképzés és a hatékony kommunikáció módszereit.
Ismeri azokat a kvantitatív és kvalitatív eljárásokat, amelyek alkalmasak a különböző pszichológiai és kulturális jelenségek vizsgálatára és értelmezésére.
Legalább két idegen nyelvet ismer a szakterületéhez szükséges szinten, idegen nyelvű szakcikkek olvasására képes.
Ismeri és érti a magyar és európai identitás kulturális és szellemi konstrukcióit, ezek pszichológiai megközelítéseit, speciális ismereteit ebben a témában magas szinten alkalmazni képes.
b) képességei
Képes a pszichológia módszertani eszközeivel a kulturális jelenségek történeti elemzésére.
Képes két idegen nyelvet hatékonyan használni a nemzetközi szakirodalom követésére, illetve képes nemzetközi konferenciákon, fórumokon aktívan részt venni
c) attitűdje
pan class="csB01248B">Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a pszichológiai jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Törekszik arra, hogy speciális szakmai érdeklődését elmélyítse és megszilárdítsa.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
Törekszik arra, hogy szakmai kommunikációjában a normáknak megfelelően nyilvánuljon meg.
Szem előtt tartja választott területének szakmai és társadalmi összefüggéseit.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
Választott szakterületének megfelelően fejleszti önismeretét.
Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.