Tantárgy adatlapja
Ez a tantárgy olyan 20. századi novellákat, regényeket és filmeket vizsgál, amelyek ír történelmi, vallási és politikai eseményekkel foglalkoznak. A hallgatók először James Joyce, Samuel Beckett és Frank O’Connor novelláit tanulmányozzák, majd ezt követően Edna O’Brien és John McGahern közkedvelt regényeit olvassák. Emellett a hallgatók olyan híres amerikai, angol és ír filmeket és sorozatokat néznek, amelyek megjelenítik az ír kultúra és az észak-ír politikai viszály kulcsfontosságú eseményeit. A félév során a hallgatók megismerik az ír társadalom és kultúra elbeszélői és mozgóképi megjelenítésének fejlődését a 20. század folyamán.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
BECKETT, Samuel. More Pricks than Kicks (1934). London: John Calder, 1993.ISBN 0714507059
JOYCE, James. Dubliners (1916). London: Penguin, 1992. ISBN 0140185542
DEANE, Seamus. Reading in the Dark. London: Vintage, 1996. ISBN 0224044052
Ajánlott irodalom:
MCGAHERN, John. The Barracks. London, Faber, 2008. ISBN 9780571225651
O’CONNOR, Frank. My Oedipus Complex and Other Stories. London: Penguin, 2005. ISBN 9780141187877
O’BRIEN, Edna, The Country Girls. New York, Plume, 2002. ISBN 0452283434
O’BRIEN, Kate, The Land of Spices. London, Virago, 2006. ISBN 1844083160
MOORE, Brian, The Lonely Passion of Judith Hearne. New York, Review Books, 2010. ISBN 9781590173497
DOYLE, Roddy, Paddy Clarke, Ha, Ha, Ha. London, Penguin, 1995. ISBN 9780140233902
Filmek: The Dead; Brooklyn; Parked; The Quiet Man; The Commitments; Televízió sorozat: Derry Girls
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul an>Tisztában van az anglisztika jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel. egértési és szövegprodukciós készségét.
a) tudása
A szakot elvégző hallgató tájékozott az angol nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.
Átlátja az angol szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit.
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.
b) képességei
Értelmezi az angol nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát, képes az angolt elhelyezni a világ nyelvei között. Képes azonosítani az angol nyelv főbb társadalmi és regionális változatait, és tisztában van az angol nyelv terjedését, terjesztését magyarázó legfontosabb elméletekkel.
Képes legalább egy, Európán kívüli angol nyelvű kultúra, eszmerendszer szempontjából az angol nyelvű kultúrák jelenségeit értelmezni.
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez.
Kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő angol nyelv- vagy irodalomtudományi, vagy kultúratudományi módszert.
Világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Más kultúrákat elfogad, törekszik azok megismerésére és megértésére.
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Az angol nyelv-, irodalom- és kultúratudomány gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Törekszik angol szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, szakmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szöv
Érti és képviseli saját szakterülete, szaktudománya kritikai megközelítéseit.
Átlátja szakterülete legfontosabb problémáit, a nézőpontok közötti különbségeket. Nyitott a problémák kutatáson alapuló megoldása iránt.
A nemzeti, illetve az Európán túli vonatkozásokhoz kötve elfogadja és képviseli, szakterülete legfontosabb kérdéseihez kapcsolja a történeti és jelenkori európai értékeket.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plágiummentes ismeretközvetítést alkalmaz.
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az anglisztika területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Nyitott az angol nyelvű kultúrák hátterének megismerésére.