Tantárgy adatlapja
A tárgy a XVIII. század végétől a XX. század elejéig tekinti át Írország történelmét, beleértve a korszak legfontosabb eseményeit, mozgalmait és változó értékrendszerét. Először bemutatásra kerül néhány kulcsfontosságú XIX. század előtti ír történelmi esemény, pl. a cromwelli hódítás és a Williamita háború. Ezek után az előadássorozat részletesen foglalkozik a legfontosabb ír történelmi eseményekkel: az 1798-as United Irishmen felkelés; Nagy-Britannia és Írország uniója 1800-1801-ben; a katolikusok egyenjogúsításának törvénybe foglalása 1829-ban; a Nagy Éhínség évei (1845-48) és az azt követő nagy migrációs hullám Angliába, az Egyesült Államokba, Kanadába és Ausztráliába (1845-1900); az ír önrendelkezési (Home Rule) mozgalom kibontakozása (1880-as évektől 1914-ig). Az előadássorozat befejező részében szó esik a XX. századi ír történelem kiemelkedő eseményeiről, amelyek az 1916-os Húsvéti Felkelés; az Ír Függetlenségi Háború (1919-1921); az Ír-sziget felosztása (1921) és Észak-Írország létrehozása; az ezt követő Ír Polgárháború hónapjai (1922-1923); legvégül a független Írország megteremtése. Az előadások során a hallgatók megismerkednek a modern ír történelem legfontosabb politikai eszméivel: a köztársasági gondolattal, a nacionalizmussal és az unionizmussal. Emellett megismerkednek a katolicizmus és a protestantizmus történelmi szerepével a modern kori Írországban.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)
Kötelező irodalom:
FERRITER, Diarmuid. The Transformation of Ireland, 1900-2000. London, Profile Books, 2005. ISBN 9781861974433
FOSTER, R.F. (szerk.), The Oxford History of Ireland. Oxford, Oxford University Press, 1992. ISBN 9780192852717
LYONS, F.S.L. Ireland Since the Famine. second revised edition, London, Fontana, 1985. ISBN 9780006860051
Ajánlott irodalom:
ENGLISH, Richard. Irish Freedom: the History of Nationalism in Ireland. London, Pan Books, 2008. ISBN 9780330427593
WHELAN, Kevin. Tree of Liberty: Radicalism, Catholicism, and the Construction of Irish Identity, 1760-1830. Critical Conditions/Field Day, University of Notre Dame Press, 1998. ISBN 9780268018948
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
a) tudása
A szakot elvégző hallgató tájékozott az angol nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.
Átlátja az angol szövegek és kulturális jelensé
gek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Tisztában van az anglisztika jellemző kutatási kérdéseivel, elemzési és értelmezési módszereivel.
Ismeri a szak egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) angol nyelvű szakkifejezéseit.
Ismeri, megkülönbözteti és alkalmazza az infokommunikációs eszközöket, hálózatokat és funkciókat a szakterületén folyó tanuláshoz, feladatainak hatékony és korszerű megoldásához.
b) képességei
Értelmezi az angol nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát, képes az angolt elhelyezni a világ nyelvei között. Képes azonosítani az angol nyelv főbb társadalmi és regionális változatait, és tisztában van az angol nyelv terjedését, terjesztését magyarázó legfontosabb elméletekkel.
Képes legalább egy, Európán kívüli angol nyelvű kultúra, eszmerendszer szempontjából az angol nyelvű kultúrák jelenségeit értelmezni.
Több stílusregiszterben, az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél angolul, világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
Műfajilag sokszínű angol nyelvű szövegeket és kulturális jelenségeket értelmez.
Kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő angol nyelv- vagy irodalomtudományi, vagy kultúratudományi módszert.
Világos, részletes szövegeket alkot sokféle témában, különösen az angolszász kulturális témakörökkel kapcsolatosan.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Más kultúrákat elfogad, törekszik azok megismerésére és megértésére.
Tudatosan képviseli az angol nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.
Az angol nyelv-, irodalom- és kultúratudomány gondolkodásmódját hitelesen közvetíti.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Törekszik angol szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
Szakmai hivatástudata kialakítására és önképzésre törekszik.
Készen áll a támogató erőforrások folytonos keresésére, sz
akmai felelőssége és tudása folytonos fejlesztésére.
Feladatokhoz kapcsolódóan folyamatosan fejleszti szövegértési és szövegprodukciós készségét.
Érti és képviseli saját szakterülete, szaktudománya kritikai megközelítéseit.
Átlátja szakterülete legfontosabb problémáit, a nézőpontok közötti különbségeket. Nyitott a problémák kutatáson alapuló megoldása iránt.
A nemzeti, illetve az Európán túli vonatkozásokhoz kötve elfogadja és képviseli, szakterülete legfontosabb kérdéseihez kapcsolja a történeti és jelenkori európai értékeket.
Ismeri szakterülete etikai normáit és szabályait, és ezeket a szakmai feladatok ellátásában, az emberi kapcsolatokban és a kommunikációban egyaránt képes betartani.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal anyanyelvű és angol szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek, plágiummentes ismeretközvetítést alkalmaz.
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az anglisztika területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Nyitott az angol nyelvű kultúrák hátterének megismerésére.