Tantárgy adatlapja
A huszadik századi és kortárs magyar irodalom főbb korszakainak, irányzatainak és alkotóinak megismerése.
Olvasási és értelmezési stratégiák elsajátítása a kortárs irodalmi szövegek befogadása során.
A huszadik századi és kortárs világirodalom főbb irányzatainak és alkotóinak megismerése.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Kulcsár Szabó Ernő: A magyar irodalom története 1945-1991. Argumentum, 1994.
Szegedy-Maszák Mihály (szerk.): A magyar irodalom történetei III. Gondolat, 2007.
Olasz Sándor: Mai magyar regények. Nemzeti Tankönyvkiadó, 2003.
Thomka Beáta: Beszél egy hang. Elbeszélők, poétikák. Kijárat Kiadó, 2001.
Világirodalom (szerk. PÁL József), Akadémiai Kiadó, 2005.
Wolfgang Kaiser: A modern regény keletkezése és válsága. In: Narratívák 2. (Szerk. Thomka Beáta), Kijárat Kiadó, 1998.;
Viktor Zmegac: Történeti regénypoétika. In: Az irodalom elméletei I. Jelenkor Kiadó, 1996.
Ajánlott irodalom:
Pál József – Újvári Edit: Szimbólumtár. Balassi Kiadó, 1997.
Kulcsár Szabó Ernő: A zavarba ejtő elbeszélés. Kozmosz Könyvek, 1984.
Thomka Beáta: Beszél egy hang. Elbeszélők, poétikák. Kijárat Kiadó, 2001.
A Digitális Irodalmi Akadémia honlapja: www.irodalmiakademia.hu
Gerald Genette: Az elbeszélő diszkurzus. In: Az irodalom elméletei I. (Szerk.: Thomka Beáta) Pécs, Jelenkor Kiadó, 1996.
Dorrit Cohn: Áttetsző tudatok. In: Az irodalom elméletei II. (Szerk.: Thomka Beáta) Pécs, Jelenkor Kiadó, 1996.
Bényei Tamás: Apokrif iratok: mágikus realista regényekről. Debrecen, Kossuth Egyetemi Kiadó, 1997.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Alkotók, irányzatok, stílusbeli és műfaji változások a huszadik századi magyar és világ- irodalomban.
b) képességei
Olvasási és értelmezési stratégiák elsajátítása a kortárs irodalmi szövegek befogadása során.