Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Nevelés pszichológia
Tárgy kódja: BT-PSZ-4090
Óraszám: N: 0/0/0, L: 3/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tratnyek Magdolna
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgatók megismerjék a neveléspszichológia alapfogalmait. Képet kapjanak a különböző neveléspszichológiai irányzatokról, illetve feldolgozzák a különböző életkorok jellemző fejlődési sajátosságait. Megismerik az iskolát, mint szocializációs intézményt, és feldolgozzák az iskolai osztályok mérésének alapvető eszközeit.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Bevezetés a neveléspszichológiába, a neveléspszichológia a gyakorlatban.  Fejlődés és szocializáció.

2.       A különböző pszichológiai irányzatok (Piaget, Vygotsky, Erikson, Marcia, Kohlberg) és a szociokulturális fejlődéselmélet.

3.       A társas kapcsolatok fejlődése kisgyermekkortól a fiatal felnőttkorig

4.       Az iskola, mint szocializációs intézmény – egyén, közösség, társadalom, Az iskolai osztály. Osztályszervezési módszerek.

5.       Az iskolai osztály vizsgálata. Szociometria és más mérési módszerek alapjai.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-       Vajda Zsuzsanna – Kósa Éva: Neveléslélektan. Budapest, Osiris (2005) ISBN: 9789633897287
file:///C:/Users/kaposij/Downloads/2011_0001_520_neveleslelektan.pdf

-       Héjja-Nagy K., Dávid M., Mester D. (2015). Neveléslélektan -Egyéni bánásmód. Eszterházy Károly Főiskola, Eger (2015) ISBN: 978-615-5509-72-8
http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/13-neveleslelektan_55e9c641bc478.pdf

-       Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó(2004) ISBN: 9634635581   

Ajánlott irodalom

-      Pataki Ferenc (szerk): Pedagógiai szociálpszichológia (1976) ISBN: 9632803450

-      Mérei Ferenc: Közösségek rejtett hálózata (2006) ISBN: 9633894581 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        ismeri a neveléspszichológia alapfogalmait,

-        ismeri a különböző pszichológiai irányzatok főbb megállapításait,

-        ismeri a társas kapcsolatok fejlődésének meghatározó állomásait,

-        ismeri az iskolai közösségek mérésének főbb módszereit.

b) képességei

-       

style="font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-language:HU">képes az iskola szociálpszichológiai jellegzetességeinek elemzésére

-        képes felismerni az iskolában jelentkező pszichológiai problémahelyzeteket

-        képes felismerni az iskolai tanulás korosztályonkénti sajátosságait, az egyes korosztályok pszichológiai jellemzőit

c) attitűdje

-        nyitott az oktatás világának különböző és új problémái iránt

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt