Tantárgy adatlapja
A tantárgy a nyelvek közötti hatásokat, átfedéseket, kulturális hatásokat, a nyelvi kapcsolatokat és összehasonlításokat vizsgálja. Célja, hogy a hallgatók megértsék, hogyan befolyásolják egymást a nyelvek, és hogyan nyújtanak inspirációt a nyelvi fejlődéshez. Témák: A beszélő, mint központi fogalom, a beszélőknek a beszédközösségben játszott szerepe, az egyes beszélők nyelvi viselkedése. A változás folyamata, mint működésben lévő jelenség. A nyelvi változás és a társadalmi-földrajzi környezet összefüggései. Spanyol és portugál alapú kreol nyelvek. A spanyol a Fülöp-szigeteken. A papiamento. Modern jelenségek: a spanyol és az angol nyelv találkozása: nyelvi térhódítás az USA-ban. Spanglish, chicano. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
FERNÁNDEZ, M.-FERNÁNDEZ-FERREIRO, M.- VÁZQUEZ VEIGA, N.: Los criollos de base ibérica: ACBLPE 2003. Madrid, Iberoamericana Editorial Vervuert 2014. ISBN 9783865278555 eBook GRANDA, G. de: Espanol de América, espanol de África y hablas criollas hispánicas. Cambios, contactos y contextos. Madrid, 1994. ISBN 9788424916411 LÓPEZ MORALES, H.: La globalización del léxico hispánico. Madrid, Espasa Calpe, 2006. ISBN 9788467020 MEDINA LÓPEZ, J.: Lenguas en contacto. Madrid, Arco Libros, 1997. ISBN 9788476352779 https://www.scribd.com/document/358900528/Lenguas-en-Contacto-21 MUNTEANU, D.: El papiamento, lengua criolla hispánica. Madrid, Gredos, 1996. ISBN 9788424918200 VILAR GARCÍA, P.: El espanol, segunda lengua en los Estados Unidos. Murcia, Universidad de Murcia, 2008. ISBN 9788483717226 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -Ismeri a nyelvi érintkezések mibenlétét, jellemzőit és típusait -Ismeri a nyelvek érintkezésének a kultúrára, a társadalomra és a történelemre gyakorolt hatását -Tudja, hogyan befolyásolják egymást a nyelvek a szókincs, a grammatika és a hangzás tekintetében -Ismeri a kreol nyelvek jellemzőit, történelmét és hatását -Érti, hogyan váltanak nyelveket a beszélők és mi motiválja őket -Ismeri a nyelvi diverzitás jelentőségét és hogy védendő a nyelvi sokszínűség -Tudja, hogyan befolyásolják a nyelvi érintkezések a nyelvi változás folyamatá b) képességei -Nyelvi érzékenység: a hallgató megérti a nyelvi változatosság fontosságát és hogy az hogyan hat a társadalomra és a kultúrára. -Képes átlátni a nyelvek kulturális hátterét és hogy hogyan járultak hozzá a nyelvi érintkezések a kulturális sokszínűség fenntartásához. -Képes átlátni, hogyan hatnak egymásra a nyelvek a szerkezet szintjén. -A nyelvi érintkezések jelentőségének és a nyelvi változások hatásainak elemzésével képes kritikai gondolkodásra -Átlátja a nyelvek érintkezésének történetét és atársadalmat befolyásoló szerepét |