Tantárgy adatlapja
A spanyol nyelv jelenségeinek, változásainak meghatározó jelenségeivel, nyelvi és kulturális folyamatok és változások kölcsönhatásával foglalkozó monografikus szakszeminárium, amelynek konkrét tárgykörét és tematikáját mindenkor a szemináriumot vezető oktató határozza meg. A résztvevők megismerhetik az adott témában a legújabb kutatásokat, felfedezéseket, valamint elméleti és gyakorlati ismereteket szerezhetnek a témához kapcsolódóan. A szeminárium lehetőséget nyújthat a résztvevőknek a témában való kritikai gondolkodás kialakítására, valamint a kutatási képességek fejlesztésére. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
ALONSO-CORTES, A. 2015. Lingüística, Madrid: Cátedra ISBN 9788437634388 https://www.scribd.com/document/376008647/Linguistica-Angel-Alonso-Cortes-pdf https://pdfcoffee.com/angel-alonso-cortes-lingisticapdf-pdf-free.html ARAIZA, K. – MARLETT A. S. 2018. Introducción a la lingüística. https://linguisticacomparadaulsa.files.wordpress.com/2019/05/manual_linguistica_2018_dilabuapilv.pdf HERNÁNDEZ SACRISTÁN, C. 1999. Culturas y Acción Comunicativa. Introducción a la pragmática intercultural, Barcelona: Octaedro ISBN 848063376X https://www.scribd.com/document/177944460/Culturas-y-Accion-Comunicativa-Carlos-Hernandez-Sacristan# MORENO FERNÁNDEZ, F. 2009. Principios de sociolingüística y sociología del lenguaje Barcelona: Ariel ISBN 9788434482777 PONS RODRÍGUEZ, D. 2016. Una lengua muy larga: cien historias curiosas sobre el espanol, Barcelona: Arpa Editores ISBN 9788416601530 SEARLE, J. R. 2021. Mente, lenguaje y sociedad: la filosofía en el mundo real, Madrid: Alianza ISBN 8420686050 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -Alapvető nyelvészeti fogalmak és elméletek megértése: a nyelv és a nyelvalkotás folyamatának megértése, a nyelvi struktúrák, nyelvtörténet és nyelvészeti kutatás módszereinek ismerete. -Nyelvi különbségek és hasonlóságok megértése: a világ nyelveinek összehasonlítása, a nyelvi rokonságok és a nyelvi családok megismerése. -Nyelv és társadalom kapcsolatának megértése: a nyelv és a társadalmi osztály, rassz, nem, kor, stb. közötti kapcsolatok megértése, a nyelvhasználat társadalmi jelentőségének vizsgálata. -Nyelvészeti kutatás módszereinek elsajátítása: a nyelvészeti kutatás módszereinek, például a korpusz-nyelvészet, a szociolingvisztika, a kognitív nyelvészet elsajátítása és alkalmazása. -Kritikai gondolkodás fejlesztése: a nyelvészeti elméletek és kutatások kritikai elemzése, a nyelvészeti kérdések megvitatása és a saját nézőpontok kifejtése b) képességei -Kritikai gondolkodás: a nyelvészeti elméletek és kutatások kritikai elemzése, a nyelvészeti kérdések megvitatása és a saját nézőpontok kifejtése. -Kreatív problémamegoldás: a nyelvészeti kérdések új megközelítései, a nyelvészeti kutatás kreatív megoldásai. -Kommunikációs képesség: a nyelvészeti elméletek, kutatások és eredmények kommunikációja és prezentálása. -Adatgyűjtés és elemzés: a nyelvészeti kutatás adatgyűjtése és elemzése, a korpusz-nyelvészet módszereinek alkalmazása. -Nyelvhasználati kompetencia: a nyelvhasználat különböző formáinak megértése és használata. |