Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók átfogó ismeretanyagot kapjanak a Római Birodalom nyugati provinciáinak történetéről, közigazgatásáról és főbb régészeti emlékeiről. A félév során provinciák szerinti bontásban történik az ismeretanyag átadása, kiemelve az egyes provinciák, vagy provinciacsoportok birodalmon belüli sajátosságait, jellegzetességeit. A határprovinciáknál a katonaság és a limesrendszerek kialakulása, míg a határtól távolabb fekvő tartományokban a települési hálózat, az infrastruktúra kiépítése és a jelentősebb civil települések emlékanyaga szerepel hangsúlyosabban.
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
T. Bechert: Die Provinzen des Römischen Reiches. Einführung und Überblick. Philipp von Zabern, Mainz, 1999. ISBN 3-8053-2399-9
L. Wamser – Chr. Flügel – B. Ziegaus (Hrsg.): Die Römer zwischen Alpen und Nordmeer. Zivilisatorisches Erbe einer europäischen Militärmacht. Philipp von Zabern, Rosenheim, 2000. ISBN 3-8053-2615-7
Mócsy A: Pannonia a korai császárság idején. Akadémia Kiadó, Budapest, 1974. ISBN 963-05-0294-1
Mócsy A: Pannonia a késői császárkorban. Akadémia Kiadó, Budapest, 1974. ISBN 963-05-0720-X
Póczy K: Közművek a római kori Magyarországon. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1980. ISBN 963 10 2693 0
Ajánlott irodalom:
T. Mommsen: The Provinces of the Roman Empire from Caesar to Diocletian. New York 1996. ISBN 0-760-70145-8
V. Gassner – A. Pülzl (Hrsg.): Der Römische Limes in Österreich. Führer durch den archäologischen Denkmälern. Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, Wien, 2015. ISBN 978-3-7001-7787-6
S. Frere: Britannia. A history of Roman Britain. London 1991. (3rd ed.) ISBN 071265027X
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, k
épesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tisztában van az új megközelítésekkel és az azokkal kapcsolatos tudományos vitákkal.
Legalább két idegen nyelvet ismer a szakterületéhez szükséges szinten, különös tekintettel a szakterminológiára.
Az adott régió történelmének és anyagi kultúrájának ismerete az antik korban.
b) képességei
Képes a magyar és idegen nyelvű szakirodalom folyamatos követésére.
Képes a saját terep- és múzeumi munkából, illetve a szakirodalomból összegyűjtött információk birtokában új tudományos eredmények elérésére.
Önállóan és kritikai szempontokat érvényesítve képes feltárni résztémája összefüggéseit.
Önállóan és tudatosan alkalmazza a szakmai problémának megfelelő interdiszciplináris módszereket, képes együttműködni természettudósokkal, illetve ilyen specialistaként képes módszereit a régészet igényeinek és kérdésfeltevéseinek megfelelően alakítani.
Képes kritikusan elemezni a magyar és európai identitás múltbeli előzményeit és a múltképek jelenben gyökerező konstrukcióit.
Képes magyar és legalább egy idegen nyelven a kor igényeinek megfelelő hatékony írásbeli és szóbeli kommunikálásra, továbbá az információk, érvek és elemzések szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerinti, magas szinten való bemutatására.
A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása.
Információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása, átgondolása.
Összehasonlító analitikai és differenciálási készség fejlesztése.
c) attitűdje
Magas fokú motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik az emberiség kulturális örökségének megóvása, és a következő korok számára való átadása iránt.
Munkája és kutatásai során f
igyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát.
Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát.
Igénye van az Európán kívüli kultúrákra vonatkozó ismereteinek továbbfejlesztésére.
Felhasználja szakterületi tudását a jelenkori társadalmi változások megértésére.
Nyitott saját tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire.
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan reflektál saját történeti, kulturális beágyazottságára.
Felelős európaiként képviseli szakmai és szellemi identitását.
Képviseli saját tudományos felismeréseit, eredményeit.