Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógiai kommunikációs gyakorlatok
Tárgy kódja: BONTP00100
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tóthné Dr. Aszalai Anett
Tárgyleírás:

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a pedagógiai kommunikáció sajátosságait, a pedagógiai problémakezelés és problémamegoldás lehetőségeit. Elméleti ismereteikre alapozva hatékonyan használják és fejlesszék a verbális és nonverbális kommunikációjukat.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

-

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A pedagógiai kommunikáció jelenségköre, típusai, sajátosságai, színterei.

A kommunikációs kompetencia és fejlesztése.

A pedagógiai kommunikáció struktúrája, dinamikája, funkciói.

A verbális és nonverbális pedagógiai kommunikáció és gyakorlatai.

A pedagógiai kommunikáció zavarai.

Konfliktusok és játszmák a pedagógiai kommunikációban.

Kommunikáció a szülőkkel, a szakemberekkel, a kollégákkal és a gyermekkel.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Hotváthová Kinga és Szököl István (2016): A pedagógiai kommunikáció. Selye János Egyetem, Komárom. ISBN 978-80-8122-175-0

Szőke-Milinte Enikő (2016): Kommunikációs készségfejlesztés In: Tomesz Tímea, Varga Gyula (szerk.) Kommunikációs készségfejlesztés a pedagógiai munkában. Budapest: Hungarovox Kiadó.pp. 9-31. ISBN 9786155562495

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Szőke-Milinte Enikő (2013): A pedagógiai kommunikáció értelmezései.  In: Karlovitz J. T. és Torgyik J. (szerk.) Vzdelávanie, výskum a metodológia: Oktatás, kutatás és módszertan, Komárno: International Research Institute. ISBN 9788097125110, pp. 241-249.

Zrinszky László (2002): Gyakorlati pedagógiai kommunikáció. Adu-Fitt Image Budapest. ISBN 9632020340

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

a) tudása

A hallgató meghatározza a pedagógiai kommunikáció alapfogalmait.

Leírja a kommunikáció személyiségfejlődésre gyakorolt hatását, felsorolja a támogató módszereket

Csoportosítja a pedagógiai kommunikáció értelmezését támogató kommunikációs elméleteket és modelleket,

Érti a kommunikációs kompetencia szerveződését, működését

Ismeri a pedagógiai kommunikáció eredményességét meghatározó tényezőket

Ismeri a pedagógiai kommunikáció sajátosságait

Felsorolja a verbális és nonverbális pedagógiai kommunikáció fő területeit, jellemzőit.

Ismeri a munkatársakkal, szülőkkel, gyermekekkel történő hatékony kommunikáció stratégiáit.

b) képességei

Képes a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadására, elfogadtatására

Szakmai szituációkban képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra

Képes felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát fejleszteni

Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére

Képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra

Magas szintű szakmai kommunikációra képes szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazza a web-es információszerzési technikákat.

Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni.

c) attitűdje

Elkötelezett a dialógus mellett, nyitott a pedagógiai problémákra konstruktív megoldására

Hozzájárul a toleráns, nyitott csoportlégkör megteremtéséhez

Tudatosan törekszik az értékek sokféleségének elfogadására

Képviseli a kommunikáció jelentőségét a pedagógiai és szakmai munkában, fontosnak tartja az informatikai eszközök adta lehetőségek kihasználását

d) autonómiája és felelőssége

Törekszik a csoporttársaival való együttműködésre.

Képes hozzájárulni önmaga és társai reális önértékeléséhez.

Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-HN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
katolikus teológus HONH-T osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
nemzetközi program HNNX-XNP Nemzetközi program képzése Nappali angol 1 félév HTK
neveléstudomány BMNB-XNTM mesterképzés (MA/MSc) Nappali magyar 4 félév BTK
óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
szechenyi-img-alt