Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Pedagógiai nézetek
Tárgy kódja: BONTP02600
Óraszám: N: 0/2/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Dr Torgyik Judit Emese
Tárgyleírás:

 

A tantárgy céljának rövid ismertetése:

A tantárgy célja, hogy feltárja a hallgató neveléssel kapcsolatos nézeteit, tapasztalatait, és azokat tudományos mederbe terelje, ezzel megalapozva a hallgató elméleti és gyakorlati felkészültségét. Cél a reflektív nevelői szemlélet kialakítása, amely a későbbiekben képessé teszi a hallgatót a nevelési feladatok hatékony megoldására.

Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:

A pedagógiai tudás értelmezésének történeti fordulópontjai. Sémaelmélet. Az attitűd-nézet-tudás összefüggései. Elméleti tudás-gyakorlati tudás-mesterségbeli tudás. A gyakorlati tudás tartalma, forrásai. Tanári kompetenciák. Az előzetes nézetek hatása  a pedagógus személyiségére, szakmai tevékenységére.

Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:

A tanári pálya előképei, pedagógus minták előhívása gondolattérkép, metaforaalkotás módszerével.  A hallgatók előzetes nézeteinek feltárása és tudatosítása, a reflektív szemlélet és gyakorlat megismerése, átélése. Az előzetes nézetek szerepének, hatásainak feltárása, tudatosítása.

A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bábosik István, Golnhofer Erzsébet, Hegedűs Judit, Hunyady Györgyné, M. Nádasi Mária, Ollé János, Szivák Judit (2006): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Az iskolák belső világa. ISBN 963 970 464 4

https://goo.gl/JNSHmK

Szabó Éva (2006): Szeretettel és szigorral. Az iskolai nevelés problémái a szülők és a tanárok szemszögéből. Akadémiai Kiadó. Budapest. ISBN 963-05-8377-1

Dr. Bárdossy Ildikó-Dr. Dudás Margit: Pedagógiai nézetek. PTE Pécs, 2011. (41-48.oldal) ISBN 9789636423964

http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/ped_nezetek/pedagogiai_nezetek.pdf

Dudás Margit: Pedagógusjelöltek belépő nézeteinek feltárása. PTE, Pécs 2006. (39-68. oldal)

A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Csapó Benő (2004): Tudás és iskola. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. 41-55.o. ISBN 9631629805

Gloviczki Zoltán (2024): A holnapután iskolája- Felkészülés az emberi jövőre. Open Books. ISBN 9789635725069

Kósáné Ormai Vera (2010): A mi iskolánk. Eötvös Kiadó, Budapest. ISBN 9789633120149

Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:

A tanegységnek fontos szerepe van a pedagóguskompetenciák alakításában. Különös jelentősége van a pedagógiai tudatosság fejlesztésében, számottevően részt vesz a pedagógiai felelősségvállalás erősítésében és az önreflektív gondolkodás kibontakoztatásában.

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

filmművészeti tanár részképzés BVNP-XFMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
hittanár-nevelőtanár HONH-XHN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
katolikus közösségszervező HANH-KSZ alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév HTK
katolikus teológus HONH-T osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév HTK
óvodapedagógus BANP-VOP alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
óvodapedagógus [nemzetiségi óvodapedagógus (német)] BANP-XOPN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
színházművészeti tanár részképzés BVNP-XSZMT Vendéghallgató Nappali magyar 2 félév BTK
tanító BANP-VTI alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
tanító [nemzetiségi tanító (német)] BANP-XTNN alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt