Tantárgy adatlapja
A kurzus célja: A hallgatók megismerjék a pedagógiai döntések etikai összefüggéseit és képessé váljanak olyan tudatos döntések meghozatalára, amelyek leginkább szolgálják az érintettek (pedagógusok, gyerekek) érdekit és az érintettek szakmai fejlődését. A kurzus fókuszában a pedagógiai döntések etikai háttereinek elemzése, értékelés áll. Főbb tematikai csomópontok:
|
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: - Hoffmann Rózsa (szerk.): Etikai kódex pedagógusoknak. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. 2003. - Nemzeti Pedagógus Kar: Etikai kódex http://mod-szer-tar.hu/2016/04/07/pedagogus-etikai-kodex/ - ETIKAI KÓDEX a Magyar Katolikus Egyház közoktatási intézményeiben dolgozó pedagógusok számára http://www.kpszti.hu/etikai_kodex Ajánlott irodalom: - Anselm Grün: Életet fakasztó vezetés, Bencés lelkiségi sorozat 2014. - Alford, Naughton: Menedzsment, ha számít a hit, Kairosz Kidaó, 2009. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul
|
a) tudása - Ismerje és munkája során alkalmazza az Etikai kódexben foglaltakat - Legyen tisztában a pedagógus munka etikai vonatkozásaival, a jellegzetes etikai kérdésekkel b) képességei - Képes legyen a munkája során felmerülő kérdések etikai vonatkozását beazonosítani, és tudjon aszerint dönteni - Képes legyen munkatársait, diákjait segíteni az etikus döntéshozatalban c) attitűdje - Elkötelezett a pedagógiai problémák és döntések etikus megvalósításában |