Tantárgy adatlapja
A szemináriumon, bizonyos kulcsfogalmak (kultúra, tömegkultúra, magas és populáris irodalom, midcult-irodalom, gyermekirodalom, klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom, YA (Young Adult) és NA (New Adult)-irodalom, intertextualitás, intermedialitás) tisztázása után, a csoport a tantárgy címében szereplő fogalmakkal összhangban a populáris, a gyermek- és az ifjúsági irodalom műfajába (pl. sci-fi, krimi, thriller, horror, fantasy, kül. hibrid műfajok, lektűr, mese, ifjúsági regény és novella, gyereklíra stb.) tartozó műveket, illetve szakirodalmakat olvas és értelmez. A szeminárium további célja, hogy a tanárképzésben részt vevő hallgatók képessé váljanak felismerni és az oktatásban hasznosítani a kerettantervi irodalmi kánon, valamint a populáris kultúra nem irodalmi „termékei” és egyéb narratív alakzatai (mozi- és tévéfilm, sorozat, forgatókönyv, képregény, számítógépes játék, dalszöveg, street art stb.) és a populáris, gyermek- és ifjúsági irodalom alkotásai közötti intertextuális és intermediális kapcsolatokat. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Bárdos József – Galuska László, Fejezetek a gyermekirodalomból, Nemzedékek Tudása, Budapest, 2013. ISBN: 9789631974294 Benyovszky Krisztián, Megközelítési szempontok a populáris irodalom és kultúra tanulmányozásához, Nyitra, NyKFE, 2019. ISBN 978-80-558-1399-8 FISKE, John, Understanding Popular Culture, London – New York, Routledge, 1989. HEGEDŰS Norbert, A populáris irodalom tanításának lehetőségei a közoktatásban = Az irodalomoktatás új kihívásai, szerk. ERDÉLYI Margit, Budapest, Gondolat, 2014, 55–78. KOMÁROMI Gabriella (szerk.), Gyermekirodalom, Budapest, Helikon, 1999. ISBN: 9632086104 LAPIS József, Hangok és szavak tánca (A gyereklíra érzéki természetéről), Alföld 2016/9, 53–69. STOREY, John, Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction, 8. kiadás, London – New York, Routledge, 2018. VINCZE Ferenc (szerk.), Képregényen innen és túl. Tendenciák a kortárs magyar képregényben és képregénykutatásban I., Budapest, SzFA, 2017. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - Ismeri kultúratudomány és a populáris irodalom alapfogalmait (pl. kultúra, tömegkultúra, magas és populáris irodalom, midcult-irodalom, gyermekirodalom, klasszikus és kortárs ifjúsági irodalom, YA (Young Adult) és NA (New Adult)-irodalom, intertextualitás, intermedialitás stb.). - Ismeri a populáris, a gyermek- és az ifjúsági irodalom alapműfajait (pl. sci-fi, krimi, thriller, horror, fantasy, kül. hibrid műfajok, lektűr, mese, gyereklíra, ifjúsági regény és novella, gyereklíra stb.). b) képességei - Képes felismerni és az oktatásban hasznosítani (elemezni, értelmezni) a kerettantervi irodalmi kánon és a populáris, gyermek- és ifjúsági irodalom alkotásai közötti intertextuális kapcsolatokat. - Képes felismerni és az oktatásban hasznosítani (elemezni, értelmezni) a kerettantervi irodalmi kánon és a populáris kultúra nem irodalmi „termékei” és egyéb narratív alakzatai (mozi- és tévéfilm, sorozat, forgatókönyv, képregény, számítógépes játék, dalszöveg, street art stb.) közötti intertextuális és intermediális kapcsolatokat. |