Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, a hallgatók megismerjék az elmúlt fél évszázad különböző szemléletű nemzetközi és hazai történelemtanítási elméleteit és stratégiáit és ezek hatásait a tartalmi szabályozókra, taneszközökre. A tárgy tematikája ? A történelmi feldolgozás és történelemtanítás változó jellemzői és formái. ? Az elmúlt évtizedek történelemtanításának tartalmi és didaktikai változásai, jellemzői. ? A történelemdidaktika nemzetközi trendjei és különböző megközelítései. ? A hazai történelemtanítást meghatározó dokumentumok és jellemzőik. ? Nemzetközi és hazai szakmai szervezetek, folyóiratok (pl. EuroClio, International Society for History Didactics, MTT) tevékenysége és dokumentumai. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,< /span> illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: ? Gyurgyák János - Kisantal Tamás (2006): Történelemelmélet I-II . Budapest, 2006. ISBN: 9633898692 ? Vajda Barnabás (2018): Bevezetés a történelemdidaktikába és a történelemmetodikába. Második kiadás. Selye János Egyetem Tanárképző Kar, Komárom, 2018. ISBN 978-80-8122-239-9 ? Kaposi József (2020): Közelítések a történelemtanítás elméletéhez és gyakorlatához. Oktatási segédlet. Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Budapest. [http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2020/07/Kozelitesek_kotet_nyomdai_javitott.pdf] ISBN: 978-615-5224- ? Chapman, Arthur (2020): Mi a történelemtanítás célja? Nehézségek és lehetőségekHU ISSN 2061-6260 ? Knausz Imre: A múlt kútjának tükre. A történelemtanítás céljairól. Miskolci Egyetemi Kiadó, Miskolc, 2015. [http://mek.oszk.hu/15500/15519/15519.pdf] ISBN 978-615-5216-86-2 ? Kaposi József (2015): Válogatott tanulmányok. I-II. Szaktudás Kiadó Ház Zrt., Budapest, 2015. I. kötet: [http://www.kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2011/09/Kaposi_Jozsef-Valogatott_tanulmanyok_I.pdf] II. kötet: [http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2016/01/valogatott-tanulmanyok-II.pdf] ? Tomka Béla: Miért tanulmányozzuk a történelmet? Bevallott és rejtett célok http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2018/08/tomka-bela-miert-tanulmanyozzuk-a-tortenelmet-09-01-02/ HU ISSN 2061-6260 ? Wansink, B., Akkerman, S., & Wubbels, T. (2017). Topic variability and criteria in interpretational history teaching. Journal of Curriculum Studies, 49(5), 640–662, doi: 10.1080/00220272.2016.1238107 Ajánlott irodalom: ? Gloviczki, Zoltán: Ferenc pápa és a XXI. század katolikus pedagógiája In: Fehér, Ágota; Mészáros, László (szerk.) "...megtisztítj a azt, hogy több gyümölcsöt hozzon" (Jn 15,2) VIII. Keresztény Neveléstudományi Konferencia Vác, Magyarország : Apor Vilmos Katolikus Főiskola (2022) 252 p. pp. 121-134. , 14 p. ? Gyarmati György (2010): Történetírás, történelemtanítás és „nemzettudat-kínálat” a mediatizált múltképek kavalkádjában. In: Történelemtanítás, 1. évf. (2010) 2. sz. [http://www.folyoirat.tortenelemtanitas.hu/2010/05/gyarmati-gyorgy-tortenetiras-tortenelemtanitas-es-%E2%80%9Enemzettudat-kinalat%E2%80%9D-a-mediatizalt-multkepek-kavalkadjaban/] HU ISSN 2061-6260 ? Gyáni Gábor (2015): A történetírás és a történelemtanítás konfliktusa. In: Iskolakultúra, 25. évf. (2015) 7–8. sz. 62–67. O. [http://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/issue/view/1457] ISSN 1215-5233 https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2015.7-8.62 ? F. Dárdai Ágnes, Katona András, Kaposi József (2020) Történelemt@nítás a történelemtanításért. Magyar Történelmi Társulat, Budapest, Magyarország, 524 p. ISBN:9789639223202 ? Kaposi József- Kalocsai Janka (2019): Tanítjuk vagy tanuljuk a demokráciát? Egy felmérés tanulságai. Új Pedagógiai Szemle 11-12. szám,. 17-32. ISSN 1215-1807 (Nyomtatott) ISSN 1788-2400 ? Lévesque, S., &; Croteau, J.-P. (2020). Beyond History – For Historical Consciousness. Student, Narrative and Memory. Toronto: University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division. ? Szokol Réka – Szőnyi Szilárd (2021) jezsuiták magyarországon a kezdetektől napjainkig. Jezsuita Kiadó, Budapest. isbn:20978-963-442-0361 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - A 21. századi nemzetközi és hazai történelem-, és neveléstudomány valamint oktatáselmélet paradigmáinak ismerete. - A történelemdidaktika fogalmának kialakulása, különböző értelmezései kereteinek és lehetőségeinek ismerete. - A történelmi tanulás és történelmi gondolkodás fejlesztésének nemzetközi és hazai elméletei, stratégiáinak ismerete. - A hazai történelemtanítást meghatározó dokumentumok célrendszerének és jellemzőinek ismerete. b) képességei - Képes beazonosítani és elemezni a különb öző történelemtanítási paradigmákat az európai és hazai a tartalmi szabályozókban, taneszközökben és a gyakorlatban. - Képes a hazai történelemoktatásra vonatkozó tartalmi szabályozók értelmezésére. - Képes a történelemdidaktika fogalomrendszerének alkalmazására. |