Tantárgy adatlapja
A német nyelv tanításának módszertana: a nyelvtanítás elméleti tudnivalói és gyakorlati ismeretei, nemzetközi tendenciák és a magyar gyakorlat. A német mint idegen nyelv tanításának módszerei -történeti áttekintés. Az önálló, egész életen át tartó tanulás stratégiái, nyelvpolitika, nyelvtanítási módszerek és nyelvtanulási elméletek, a nyelvtanulási és nyelvhasználói stratégiák, célok a nyelvtanulásban, a nyelvi tudatosság. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
A német nyelv tanításával kapcsolatos dokumentumok: Nat, kerettanterv, érettségi stb. az Oktatási Hivatal honlapján www.oktatas.hu Barkowski-Grommes-Lex: DLL 03: Deutsch als fremde Sprache. Klett Verlag.Stuttgart. 2017. ISBN 978-3-12-606967-0 Bausch/Christ/Krumm (Hrsg): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Francke. Stuttgart 2007 ISBN 9783825280437 Brinitzer/M. Brinitzer, H.-J. Hantschel, Sandra Kroemer, M. Möller-Frorath, Lourdes Ros: DaF unterrichten. Basiswissen Didaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Klett, Stuttgart 2013 ISBN 9783126753098 Storch, Günther: Deutsch als Fremdsprache. Eine Didaktik. Theoretische Grundlagen und praktische Unterrichtsgestaltung. Wilhelm Fink Verlag. München. 1999 ISBN9783825281847 Ajánlott irodalom Roche, Jörg: Fremdsprachenerwerb. Fremdsprachendidaktik. UTB basic. Francke, 2005, Tübingen Rösler, Dietmar: Deutsch als Fremdsprache. Eine Einführung. Verlag Metzler, Stuttgart, 2012 Surkamp, Carola (Hg.) Metzler Lexikon Fremdsprachendidaktik. Verlag Metzler, Stuttgart 2017 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tantárgy érdemben hozzájárul a KKK 7. pontjában megfogalmazott elvárásoknak. a) tudása Ismeri az első, második és további idegen nyelvek elsajátításának elméleteit és az elméleti kérdésekről szóló empirikus kutatások eredményeit. Tájékozott az általa oktatott nyelv tanításának európai helyzetéről, a szakdidaktikai kutatásokról, a tantervi követelményekről. Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanulásban (nyelvérzék, motiváció, életkor, nyelvi szorongás, tanulási stílusok, stratégiák, a köztes nyelv). b) képességei Legalább C1 szintű, használható nyelvtudással, interkulturális kommunikatív kompetenciákkal rendelkezik. Képes a német nyelv gördülékeny, helyes, magabiztos, a mindenkori kontextusba illő használatára. Képes a beszélt és írott német nyelv szabályait a mindenkori nyelvhasználat kontextusának megfelelően hatékonyan alkalmazni. Képes saját tanítási területén mind szóban, mind írásban árnyaltan kifejezni magát. Képes a szaktudományi és a pedagógiai-pszichológiai ismeretek összekapcsolására, összehangolására. Képes a szaktárgyának megfelelő tudományterületeken a fogalmak, elméletek és tények közötti összefüggések megteremtésére, közvetítésére. Képes a szakterületének megfelelő témákban szakszerűen kifejezni magát mind szóban, mind írásban. |