Tantárgy adatlapja
A tárgy célja, hogy a hallgató a nyelvpedagógia elméletének tükrében legyen képes a nyelvtanításnak az adott kontextusban legmegfelelőbb módszereit, eljárásait alkalmazni az alapkompetenciák fejlesztése, a nyelvtan, a szókincs, a kiejtés és intonáció, valamint az adott célnyelvi kultúrákra vonatkozó ismeretek tanítása, gyakoroltatása, mérése és értékelése révén, valamint képes legyen reflexióra önmaga és tanulói vonatkozásában. A tárgy tematikája: az alapfokú nevelés-oktatás 5-8. és a középfokú nevelés-oktatás 9-12. évfolyamain leggyakrabban használt tankönyvek alapos feltérképezése, 4-5 tankönyvcsalád és nyelvoktatást kiegészítő segédanyagok megismerése, megadott szempontok szerinti elemzése, a szótárhasználat módszertani jelentőségének megismerése, az óramegfigyelés, -elemzés és -tervezés szempontrendszerének elsajátítása, óratervezés készségszintre emelése, kooperatív tanulási stratégiák kiépítése, óralátogatás különböző oktatási intézményekben. Fontos továbbá a tantárgyakon átívelő interdiszciplináris szemlélet kialakítása, a differenciálás és kooperatív tanulási stratégiák megismerése a németórán, a differenciált munkaformák elemzése, gyakorlása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Ba rkowski-Grommes-Lex: DLL 03: Deutsch als fremde Sprache. Klett Verlag.Stuttgart. 2017. ISBN 978-3-12-606967-0 Häussermann / Piepho: Aufgabenhandbuch Deutsch als Fremdsprache.2001. Iudicium. München. ISBN: 3891292694 Hermes, Ursula: Über das Hospitieren zum Unterrichten. Ein Leitfaden für Studierende, Referendare und Mentoren. 2016. Raabe. Stuttgart.ISBN 9783818307479 Heyd, Gertraude: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 1997. Diesterweg. Frankfurt am Main. ISBN 3425043730 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
A tantárgy érdemben hozzájárul a KKK 7. pontjában megfogalmazott elvárásoknak. Kiemelhető a, tudása: ismeri a Nemzeti alaptanterv és az arra épülő kerettantervek szerinti német szaktárgyi követelményeket, az iskolai nevelő-oktató munka tartalmi szabályozását. Ismeri a német nyelv, irodalom és kultúra oktatásához alkalmazható taneszközöket, oktatási segédanyagokat. b, képességei: képes lesz pedagógiai munkájának megtervezésére a helyi tanterv, a tanmenet, tematikus terv és óraterv szintjén. Képes lesz a tanítandó tartalmak meghatározására, strukturálására, logikai felépítésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások, tudáshordozók, valamint a tartalmaknak megfelelő alternatív tanítási módszerek és számonkérési formák megválasztására. Képes lesz a tervezés során a kollégákkal, illetve a tanulókkal együttműködni; a taneszközöket és egyéb tanulási forrásokat elemezni, kiválasztani (különös tekintettel az infokommunikációs technológiára); a pedagógiai és tantárgyi célokhoz, az adott szituációhoz alkalmazkodva kreatívan, különböző változatokban gondolkodni, terveit reflektív módon elemezni, értékelni. Képes lesz források, autentikus szövegek felkutatására, recepciójára, felhasználására. |