Tantárgy adatlapja
A kurzus általános, leíró jellegű áttekintést nyújt a görög-római antikvitás és az európai középkor irodalmáról és kulturális irányzatairól. Az előadások áttekintik az adott korszakok legfontosabb irodalmi (és művészeti) alkotásait, és azok hatástörténetileg is jelentős ismérveit. A hallgatók betekintést kapnak az egyetemes európai kultúra alapjaiba, az irodalom legfőbb, kezdeti műfajaiba, megismerkednek a legfontosabb szerzőkkel és életművükkel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
KAPITÁNFFY István-SZEPESSY Tibor-TEGYEY Imre, Bevezetés az ógörög irodalom történetébe, Bp., ELTE Eötvös József Collegium, 2013. (Antiquitas-Byzantium-Renascentia II.) (ISBN 978-615-5371-08-0)
http://honlap.eotvos.elte.hu/wp-content/uploads/2016/02/Bevezetes_az_ogorog_irodalom_tortenetebe_beliv.pdf
ADAMIK Tamás, Római irodalom a kezdetektől a nyugatrómai birodalom bukásáig, Bp., Kalligram, 2009. (ISBN 9788081012266)
MADARÁSZ Imre, Az olasz irodalom története, Bp., Eötvös József Könyvkiadó, 1998, 6–54. (ISBN 9639024465)
Dante a középkorban, szerk. MÁTYUS Norbert, Bp., Balassi, 2009. (ISBN 9789635067763)
Montanari, Franco, History of Ancient Greek Literature: Volume 1: The Archaic and Classical Ages. Volume 2: The Hellenistic Age and the Roman Imperial Period, Berlin, Boston, De Gruyter, 2022.
(ISBN 9783110419924)
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A tanegység elvégzése után a hallgató tájékozott lesz a klasszikus ókor és az európai középkor legfontosabb jelenségeinek, szerzőinek, műfajainak k&eacut
e;rdéskörében, valamint betekintést nyer a magyar irodalomra tett hatásukkal.
b) képességei
Képes értelmezni a magyar nyelv és irodalom jelenségeinek nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
Képes értelmezni a görög-római, valamint az európai középkori művészet nyelvi, illetve irodalmi sajátosságait, valamint a magyar nyelvi és irodalmi hagyományon belüli összefüggéseit, történeti beágyazottságát.
Képes átlátni a magyar nyelvi és irodalmi hagyományok szerepét a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítésében, és elhelyezi e jelenségeket a szakterülete szempontjából releváns európai kontextusban.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudomány és az irodalomtudomány területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.