Tantárgy adatlapja
Teljesítmény tesztek:
MAWI, Pieron teszt, Benton teszt – tesztfelvétel, IQ kiszámítása, értékelése, az IQ táblázat használata. Az eredmények és belőlük levonható következtetések.
Egy személynél a felvett teljesítménytesztek összevetése, értékelése, az egymáshoz viszonyított teszt-adatok jelentősége.
Személyiség-, attitüd és klinikai skálák – az MMPI:
Az MMPI teszt jellege, kialakulása, használhatósága. Tesztfelvétel, az eredmények értékelése, értelmezése.
Projektív tesztek – PFT, TAT:
A Rosenzweig-féle Frusztrációs Teszt – PFT, a TAT (Thematic Apperception Test, Murray, 1943) fölvétele, értékelése, értelmezése.
Egy személynél a komplex vizsgálat adatainak elemzése, összevetése
GYAKORLATI KÖVETELMÉNY:
A fenti tesztek felvétele, elemzése, és ezek alapján komplex vizsgálat készítése, amely tartalmazza a vizsgált személlyel felvett első interjút is.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Tringer L. (2007) A gyógyító beszélgetés. Medicina Könyvkiadó Zrt. ISBN 9632429354
Phares EJ., Trull TJ. (2004) Klinikai pszichológia. Osiris Kiadó. ISBN 963-389-684-3
Hámori E. Pszichológiai eszközök az ember megismeréséhez. http://gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Pszichologia/3H%E1mori/Pszichol%F3giai-eszk%F6z%F6k-c%EDmlap-tart-bevez.pdf
Bagdy E., Pressing L., Bugán A., Zétényi T. (1986)
Az MMPI próba: elmélet és alkalmazás. Akadémiai Kiadó, Budapest.
https://www.bansagi.hu/pdf/mmpi_konyv.pdf
Segédlet az értékeléshez - MMPI. Animula Kiadó.
Kun M., Szegedi M., (1983) Az intelligencia mérése. Akadémiai Kiadó. ISBN 9630533782
Megosztott anyagok a tesztekhez kapcsolódóan
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a filozófiatörténet, társadalmi ismeretek, kommunikáció, informatika, könyvtárismeret, alapozó elméleti tárgyak (bevezetés a pszichológiába, a pszichológia főbb területei; a pszichológia biológiai alapjai) bevezető elméleteit.
Ismeri a társadalomlélektan (szociális megismerés, attitűdszerveződés, kognitív stílus, egyéni és társadalmi nézetrendszerek, társas viselkedés, segítő és agresszív viselkedés, szociális szerep, társadalmi identitás) legfontosabb szakkifejezéseit és jelenségeit, az európai identitás alakulásának alapvető szövegeit, kontextusait.
Ismeri a pszichológia jellemző írásbeli és szóbeli, tudományos és közéleti, népszerűsítő műfajait és azok szabályrendszerét.
Átlátja a szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.
Megfelelő ismeretekkel rendelkezik a pszichológia fő jellemző kutatási kérdéseinek elemző és értelmezési területein.
Tisztában van azzal, hogy a viselkedéselemző képességgel milyen munkavállalási lehetőségei vannak, és e munkakörökre milyen előírások és szabályok érvényesek.
Szakterületéhez szükséges szinten ismer legalább egy idegen nyelvet, különös tekintettel a szakterminológiára.
Tisztában van azzal, hogy a szakképzettséggel ellátható feladatkör a pszichológus-asszisztensi munkakörnek felel meg.
b) képességei
Képes értelmezni a pszichológiai jelenségeket, és ismeri a pszichológia tudományának történelmi beágyazottságát.
Képes az ok-okozati összefügg
ések meglátására, logikus gondolkodásra, összefoglaló elemzések elkészítésére.
Képes az emberi viselkedés differenciált észlelésére és a helyzetek hatékony felismerésére.
Képes szakember irányítása mellett egyszerűbb tesztek felvételére és kiértékelésére.
Képes alkalmazni a modern prezentációs eszközöket és önálló prezentációt tartani a különböző szakspecifikus területeken.
Képes értelmezni, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket szakmai kompetenciájával lefed, és ezt a hatáskört nem lépi át.
c) attitűdje
Képes a kooperatív együttműködésre, csoportos feladatok megoldására.
Érzékenységet és érdeklődést mutat a pszichológiai jelenségek és problémák meglátására.
Rendelkezik hatékony kommunikációs és problémamegoldó készséggel.
Emberi kapcsolataiban etikus és humánus viselkedés jellemzi.
Rendelkezik ismeretei alkalmazása során empátiával, toleranciával, rugalmassággal, kreativitással.
Rendelkezik egyéni munkájában reális önismerettel, önértékeléssel, sikerorientáltsággal.
Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt.
d) autonómiája és felelőssége
Rendelkezik a másokkal való szakmai és szakmaközi együttműködés képességével.
Rendelkezik a szakmai önképzés képességével, valamint a folyamatos személyiségfejlődés és fejlesztés igényével.
Rendelkezik a kezdeményezés, az önálló és közösségi döntéshozatal képességeivel.
Rendelkezik egyéni és közösségi felelősségtudattal, felelősségvállalással.
Felelősséget vállal az elvégzett munkáiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.
Tudatosan képviseli a közösségszervezés módszereit, ismereteit, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.
Felelősséget vállal a rábízott csoportok, közösségek fejlesztési tevékenységei területén.
Tudatosan és felelősen képviseli, hogy végzettségével nem lépi át saját kompetenciájának határait, és ezen kívül eső feladatot nem vállal.