Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Vizuális kifejezés és képességfejlesztés
Tárgy kódja: BBLGY42100
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Tóthné Dr. Aszalai Anett
Tárgyleírás:

 

Alapanyagok megismerése. Ábrázolási eljárások, technikák, eszközök és alkalmazásuk; Színválasztás, színek jelentése, színhasználat; vizuális ritmusok a gyakorlati munkában; Sematikus tárgyrajzolás; sematikus állat-ábrázolás; sematikus ember-ábrázolás; Újrahasznosítás az eszközkészítésben, ábrázolásban. Bevezetés a rajzelemzésbe. Közös alkotás. Adaptív sajátélményű részvétel művészetterápiás jellegű foglalkozáson; IKT eszközök használata, vizuális megjelenítés, szerkesztés.

 

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Kötelező irodalom:

Bakos Tamás, Bálványos Huba, Preisinger Zsuzsa és Sándor Zsuzsa (2001): Vizuális kultúra I -II-III. különös tekintettel „A vizuális nevelés pedagógiája a 6-12 éves korosztályban” (III. kötet). Balassi Kiadó, Budapest. ISBN 9635065345

Curto, R. M. (2008): Rajzolni tanulunk. M-Érték Kiadó, Budapest. ISBN 9789639693838

Horváthné Csapucha Klára (2011): Kreativitásfejlesztés játékosan – vizuális technikák gyakorlati útmutatója. Flaccus Kiadó, Budapest. ISBN 9789639412729

Horváthné Csapucha Klára, Szabóné Nemes Magdolna és Wittmann-né Dúzs Margit (2010): A kreativitás játékos fejlesztése az óvodában – Barkácsolási technikák gyakorlati útmutatója. Flaccus Kiadó, Budapest. ISBN 9789639412767

Kiss Virág (2010): Művészeti nevelés, művészettel nevelés, művészetterápia. In: Iskolakultúra, 2010. október 18–31. ISSN 1588-0818

Ajánlott irodalom:

Feuer Mária (2000): A gyermekrajzok fejlődéslélektana. Akadémia Kiadó, Budapest. ISBN 9789630577328

Gerő Zsuzsa (2007): A gyermekrajzok esztétikuma. Flaccus Kiadó, Budapest. ISBN 9789639412139

Hoppál Mihály, Jankovics Marcell, Nagy András és Szemadám György (2010): Jelképtár. Helikon Kiadó Kft., Budapest. ISBN 9789632272207

Ritók Nóra (2003-2007): Alkotni jó! (1-4. osztályig más-más tartalommal egy-egy kiadvány osztályfokonként). Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen. ISBN 9639224561

Trencsényi László (2000): Művészetpedagógia, elmélet, tanterv, módszer. Okker Kiadó, Budapest. ISBN 9639228257

 

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

Alapszinten ismeri az időben és térben eltérő kultúrákat és művészeti korszakokat.

Ismer a fejlesztés, nevelés, integráció és inklúzió területén alkalmazható művészeti intervenciós és művészetterápiás módszereket.

Ismeri a vizuális ábrázolás, közlés, kifejezés legfontosabb eszközeit, (pont, vonal, sík-és térformák, felület, tónus, szín, szerkezet/kompozíció, képi motívumok) a vizuális közlésben, kifejezésben betöltött szerepét.

Tájékozott alapvető digitális eszközök alkalmazhatóságában, ismeri szakterületén, /szakterületein a tanulói képességekhez illeszthető digitális tanulási, fejlesztési lehetőségeket, eszközöket, környezetet.

b) képességei

A vizuális jelenségek megfigyelésére, széles körű elemző vizsgálatára, esztétikai és kommunikációs szempontok szerinti megítélésére.

Képes a vizuális nyelv elemeinek megfelelő használatára az alkotó tevékenység során, vizuális alkotások elemzésére.

Képes a köznapi vizuális kommunikáció során értelmezhető vizuális közlések létrehozására a közlés céljának megfelelő formában és alkalmas technikával;

Vizuális információk tudatos befogadása pontos vizuális megfigyelés és megfelelő értelmezés alapján;

Tárgyakat, vizuálisan érzékelhető jelenségeket, elképzelt dolgok, elvont gondolatok, érzések ábrázol, különböző szempontok szerint megítél.

Az adott feladatnak megfelelő szintű pszichomotorikus és technikai készségeket használ.

Képes a fejlesztés, nevelés, integráció és inklúzió területén alkalmazható művészeti intervenciós módszerek alkalmazására saját kompetencia szintjén.

c) attitűdje

Nyitott innovatív gyógypedagógiai elképzelések és megoldások megismerésére.

Saját lehetőségeit figyelembe véve fontosnak tartja saját tanulási folyamatainak tudatosítását, törekszik az önszabályozott tanuláshoz szükséges tudás és képességek megszerzésére.

Törekszik az ön- és társismeret, önelfogadás, önreflektivitás fejlesztésére.

Motivált a művészetpedagógiai és művészetterápiás eljárások alapelveinek, módszertanának, és a kapcsolódó pedagógiai, gyógypedagógiai adaptációs, intervenciós lehetőségeknek a megismerésére, befogadására.

d) autonómiája és felelőssége

Tisztában van alkotó tevékenységének kommunikatív és kultúrát közvetítő értékével;

Ökológiailag felelős, környezettudatos módon választ, állít elő, szerez be és használ alkotótevékenység megvalósításához szükséges eszközöket;

Felelősséget vállal a gyakorlatban érintett csoport sikeres munkájáért.

A gyakorlati órákon és azokon kívül a társaival, oktatóval előítélet-mentes, kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszert teremt, szakmai szituációkban szakszerűen, közérthetően és hitelesen kommunikál.

Felelősséget érez saját gyógypedagógusi öndefiníciójának folyamatos alakításáért, az önkifejezés alkotótevékenységben megnyilvánuló módjait megválasztva és alkalmazva is tükröztetve azokat.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyógypedagógia [tanulásban akadályozottak pedagógiája] BALP-XGYP alapképzés (BA/BSc/BProf) Levelező magyar 8 félév BTK
szechenyi-img-alt