Tantárgy adatlapja
Az eddigi tanulmányok során szerzett elméleti és gyakorlati tudás valamint tapasztalat pedagógiailag komplexebb értelmezése és alkalmazása feladatokban, modellhelyzetben. A NAT vizuális nevelésre , kultúrára vonatkozó előírásainak megfelelően - a vizuális nevelés és oktatás színterei, eszközrendszerei, a tanulói személyiség differenciált fejlesztési lehetőségei. Az óratervezés általános és speciális jellemzői. A spiralitás elve a vizuális tananyagban és a befogadásban. A vizuális nevelés foglalkozásainak sajátos feltételei, körülményei. Az iskolai minősítés, értékelés szempontjai. A vizualitás pszichológiája; a kifejező gyermekrajzok pszichológiája , látványnyelvtan és műelemzés. A vizuális-esztétikai nevelés színterei. A vizuális megismerés irányultságai. A modellek kiválasztása és szerepe a megismerésben. Képességek, készségek, jártasságok rendszere. A gyermeki képalkotást, vizuális kifejezést segítő módszerek (motivációk, inspirációk, stílusgyakorlatok). Vizuális közlésformák rendszerének pedagógiai vonatkozásai. A közlésformák kapcsolásának lehetőségei a feladatsorok szerkesztésekor. A feladatsor és a projekt összehasonlítása. Vizualitás az alapképzés más tárgyaiban; szemléltetés. A vizualitás, a vizuális nevelés, a személyiségfejlesztés különböző területeit és más tantárgyakat is alkalmazó, de összefüggő tanmenetrészlet, projekt és a hozzá tartozó alkotások önálló tervezése, kivitelezése és bemutatása kollokviumi feltétel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Bálványos- Sánta: Vizuális megismerés/ kommunikáció Balassi Kiadó, Bp.1998.
Bakos–Bálványos–Preisinger–Sándor: A vizuális nevelés pedagógiája Balassi Kiadó, Bp.2000.
Bálványos: Látás és szemléltetés (Szöveggyűjtemény) Balassi Kiadó, Bp.2003.
Bálványos: Esztétikai-művészeti ismeretek /nevelés Balassi Kiadó, Bp.1998.
Bodóczky István : Vizuális nevelés MIE Bp. 2003.
Bergström, Bo : Bevezetés a vizuális kommunikációba Scolar Kiadó Bp. 2009.