Magyartanári workshop a Pázmányon

2022.11.27.

2022 november 26-án egy érdekes pedagógiai előadás-sorozaton és gyakorlaton vehetett részt valamennyi magyarszakos tanárjelölt: workshopot szervezett az egyetem Vitéz János Tanárképző Intézetének Tanárképző Tanszéke, hogy gyarapítsa (a gyakorlatban is használható) szakmódszertani tudásunkat. 

2022 november 26-án egy érdekes pedagógiai előadás-sorozaton és gyakorlaton vehetett részt valamennyi magyarszakos tanárjelölt: workshopot szervezett az egyetem Vitéz János Tanárképző Intézetének Tanárképző Tanszéke, hogy gyarapítsa (a gyakorlatban is használható) szakmódszertani tudásunkat. Ennek megvalósítására négy előadót kértek fel a szervezők: Pelczer Katalin tankönyvírót és vezetőtanárt, Sályiné Pásztor Judit egyetemi adjunktust (valamennyiünk szakmódszertan tanárát), Dr. Osztroluczky Sarolta egyetemi adjunktust és K. Sebestyén Nóra tankönyvírót és vezetőtanárt. Elsőként Pelczer Katalin a tantervi szabályozás fontosságát ismertette a hallgatósággal. Megtudhattuk, hogy az értékteremtés legalább annyira fontos a pedagógiában, mint a készség- és képességfejlesztés, mivel ez utóbbiak nem teljesíthetők a megfelelő ismeretek átadása nélkül.

Sályiné Pásztor Judit tanárnő, intézményünk magyar szakmódszertan tanára az újonnan elkészült katolikus középiskolai tankönyvekről, szöveg- és feladatgyűjteményekről tartott előadást. Ezeket a fentebb említett könyveket a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia megbízásából készítették a szerzők, akik közül többen is (Pelczer Katalin, Osztroluczky Sarolta, K. Sebestyén Nóra) megtisztelték jelenlétükkel a magyarszakos hallgatóságot. A bevezetés során a tanárnő (mint főszerkesztő) röviden beszélt ezen tananyagszabályozó dokumentumok előkészületeiről és szellemiségéről. Ezt követően három csoportban dolgoztunk a tankönyvekkel. Mindegyik csoport kapott egy tankönyvet és egy szöveggyűjteményt, illetve egy két részből álló feladatot. Ezután a csoportokban (egy-egy gyakorló pedagógus segítségével) megoldottuk a feladatokat, amelyek segítettek, hogy még jobban megismerjük a különböző korosztályoknak szánt katolikus tankönyveket és szöveggyűjteményeket, illetve ezek feladatgyűjteményeit.

Osztroluczky Sarolta tanárnő kreatív feladatokat hozott, melyek elsősorban a lírai ars poetica témaköréhez kapcsolódtak és amiket órákon is bátran alkalmazhat egy magyartanár, fejlesztve ezzel a diákok verselemzési készségeit és elmélyítve az ismereteiket. A feladatokat különböző típusokba osztotta, annak megfelelően, hogy inkább a ráhangolást, magát az ismeretközlést vagy az elmélyítést szolgálják-e. Néhány érdekes és kreatív példa, amit akármelyikünk alkalmazhat későbbi munkája során: lehet-e például egy cégnek ars poeticája? Ha neked lenne egy céged, mi lenne az ars poeticája? Vagy például lehetett ars poeticát írni egy kedvenc híresség nevében. Később előkerült a Tanárnő egyik közkedvelt kérdése is, melynek középiskolában is nagy sikere lehet a diákok között is: mi is számodra a költészet? Milyen metaforával tudnád jellemezni a költészetet, megragadni a lényegét? „ A költészet egy térképnek hitt szabásminta / egy filteres szelfi / egy csésze gőzölgő könny …” Rengeteg érdekesebbnél érdekesebb megoldás született.

Osztroluczky tanárnő előadása után K. Sebestyén Nóra tankönyvíró és vezetőtanár Akarsz-e játszani? Drámajátékok a magyarórán című előadását hallgathattuk meg. Valamennyiünk nevében kijelenthetem, hogy rendkívül hasznos ötletekkel látott el minket az előadó: olyan drámapedagógiai feladatokat végeztetett el velünk, amelyeket egy-egy magyaróra keretein belül (a szoros tanmenet ellenére) is tudunk alkalmazni. Pár példát említve ezek közül: állókép egyes mitológiai eseményekről; görög istenek bemutatása egyszerű, hétköznapi eszközök segítségével; megadott stílusban érvelni egyes antik történések mellett/ellen (ez utóbbi egészen pontosan úgy nézett ki, hogy négy önként jelentkező személy eltérő modorban igyekezett képviselni a saját igazát, majd megadott idő után váltottak). Módszereken kívül szemléletben is sokat kaphattunk ettől az előadástól: például, hogy nagyon fontos az
élménypedagógiai elemek mértékkel történő használata, továbbá soha senkit nem szabad arra kényszeríteni, hogy részt vegyen egy-egy drámajátékban.

Összefoglalva: egy igazán hasznos workshopon vehetettünk részt november 26-án valamennyi, sok olyan élménypedagógiai és gyakorlati módszerrel ismerkedhettünk meg, amelyek használatával közelebb hozhatjuk majd leendő diákjainkhoz a magyar irodalom tantárgyat.

Iszály Bíborka, Iszály Boróka, Toronicza Georgina tanár szakos hallgatók

Események

05.
2025. ápr.
BTK
Alkalmassági vizsgára felkészítő tanfolyam
Esztergom, Iohanneum 213
24.
2025. ápr.
BTK
WorldCom Youth Meeting Budapest 2025
Danubianum
25.
2025. ápr.
BTK
Kafka100
Sophianum 111–112
25.
2025. ápr.
BTK
Kert és lelkiség a régi Magyarországon – XVIII. Lelkiségtörténeti Konferencia
Sophianum 108
29.
2025. ápr.
BTK
Üzleti etika Magyarországon – Ahogy a kamarák, a vállalkozók és az egyetemi szféra látja
Sophianum, Jelenits István terem
29.
2025. ápr.
BTK
TDK szeminárium 2 – 2025. április-május
Danubianum
További események
szechenyi-img-alt