Magyartanári workshop a Pázmányon

2022.11.27.

2022 november 26-án egy érdekes pedagógiai előadás-sorozaton és gyakorlaton vehetett részt valamennyi magyarszakos tanárjelölt: workshopot szervezett az egyetem Vitéz János Tanárképző Intézetének Tanárképző Tanszéke, hogy gyarapítsa (a gyakorlatban is használható) szakmódszertani tudásunkat. Ennek megvalósítására négy előadót kértek fel a szervezők: Pelczer Katalin tankönyvírót és vezetőtanárt, Sályiné Pásztor Judit egyetemi adjunktust (valamennyiünk szakmódszertan tanárát), Dr. Osztroluczky Sarolta egyetemi adjunktust és K. Sebestyén Nóra tankönyvírót és vezetőtanárt. Elsőként Pelczer Katalin a tantervi szabályozás fontosságát ismertette a hallgatósággal. Megtudhattuk, hogy az értékteremtés legalább annyira fontos a pedagógiában, mint a készség- és képességfejlesztés, mivel ez utóbbiak nem teljesíthetők a megfelelő ismeretek átadása nélkül.

Sályiné Pásztor Judit tanárnő, intézményünk magyar szakmódszertan tanára az újonnan elkészült katolikus középiskolai tankönyvekről, szöveg- és feladatgyűjteményekről tartott előadást. Ezeket a fentebb említett könyveket a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia megbízásából készítették a szerzők, akik közül többen is (Pelczer Katalin, Osztroluczky Sarolta, K. Sebestyén Nóra) megtisztelték jelenlétükkel a magyarszakos hallgatóságot. A bevezetés során a tanárnő (mint főszerkesztő) röviden beszélt ezen tananyagszabályozó dokumentumok előkészületeiről és szellemiségéről. Ezt követően három csoportban dolgoztunk a tankönyvekkel. Mindegyik csoport kapott egy tankönyvet és egy szöveggyűjteményt, illetve egy két részből álló feladatot. Ezután a csoportokban (egy-egy gyakorló pedagógus segítségével) megoldottuk a feladatokat, amelyek segítettek, hogy még jobban megismerjük a különböző korosztályoknak szánt katolikus tankönyveket és szöveggyűjteményeket, illetve ezek feladatgyűjteményeit.

Osztroluczky Sarolta tanárnő kreatív feladatokat hozott, melyek elsősorban a lírai ars poetica témaköréhez kapcsolódtak és amiket órákon is bátran alkalmazhat egy magyartanár, fejlesztve ezzel a diákok verselemzési készségeit és elmélyítve az ismereteiket. A feladatokat különböző típusokba osztotta, annak megfelelően, hogy inkább a ráhangolást, magát az ismeretközlést vagy az elmélyítést szolgálják-e. Néhány érdekes és kreatív példa, amit akármelyikünk alkalmazhat későbbi munkája során: lehet-e például egy cégnek ars poeticája? Ha neked lenne egy céged, mi lenne az ars poeticája? Vagy például lehetett ars poeticát írni egy kedvenc híresség nevében. Később előkerült a Tanárnő egyik közkedvelt kérdése is, melynek középiskolában is nagy sikere lehet a diákok között is: mi is számodra a költészet? Milyen metaforával tudnád jellemezni a költészetet, megragadni a lényegét? „ A költészet egy térképnek hitt szabásminta / egy filteres szelfi / egy csésze gőzölgő könny …” Rengeteg érdekesebbnél érdekesebb megoldás született.

Osztroluczky tanárnő előadása után K. Sebestyén Nóra tankönyvíró és vezetőtanár Akarsz-e játszani? Drámajátékok a magyarórán című előadását hallgathattuk meg. Valamennyiünk nevében kijelenthetem, hogy rendkívül hasznos ötletekkel látott el minket az előadó: olyan drámapedagógiai feladatokat végeztetett el velünk, amelyeket egy-egy magyaróra keretein belül (a szoros tanmenet ellenére) is tudunk alkalmazni. Pár példát említve ezek közül: állókép egyes mitológiai eseményekről; görög istenek bemutatása egyszerű, hétköznapi eszközök segítségével; megadott stílusban érvelni egyes antik történések mellett/ellen (ez utóbbi egészen pontosan úgy nézett ki, hogy négy önként jelentkező személy eltérő modorban igyekezett képviselni a saját igazát, majd megadott idő után váltottak). Módszereken kívül szemléletben is sokat kaphattunk ettől az előadástól: például, hogy nagyon fontos az
élménypedagógiai elemek mértékkel történő használata, továbbá soha senkit nem szabad arra kényszeríteni, hogy részt vegyen egy-egy drámajátékban.

Összefoglalva: egy igazán hasznos workshopon vehetettünk részt november 26-án valamennyi, sok olyan élménypedagógiai és gyakorlati módszerrel ismerkedhettünk meg, amelyek használatával közelebb hozhatjuk majd leendő diákjainkhoz a magyar irodalom tantárgyat.

Iszály Bíborka, Iszály Boróka, Toronicza Georgina tanár szakos hallgatók

Események

13.
2024. júl.
BTK
Training - Reading Communities, Shaping Identities – Lire ensemble - 2023-1-PT01
Sophianum 108
25.
2024. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Budapest, Szent István-bazilika
13.
2024. szept.
BTK
Boldog Gizella Zarándoklat
Veszprém
04.
2024. dec.
BTK
Tíz éves a vidéktörténeti témacsoport
További események
szechenyi-img-alt